Datum zveřejnění: 
4. 3. 2024
Čeští experti chtějí na texaské univerzitě zavést tzv. minibusy na požádání. Je to systém, který funguje trochu jako hromadná doprava a trochu jako taxi. Už teď funguje třeba v Říčanech u Prahy.

Napůl autobus, napůl taxi, tak funguje tzv. operativní hromadná doprava, kterou vyvíjejí čeští experti jako jedni z mála v Evropě. Minibusy na požádání ocení lidi v místech, kde jezdí málo spojů. Už teď funguje v některých českých městech a vesnicích a brzy by se mohla objevit i v Texasu, díky spolupráci ČVUT s univerzitou v El Pasu.

Dominik Janík, CITYA: Musíte si teda stáhnout říčanskou aplikaci, jenom tam napíšu vyloženě adresu, kam se chci dostat, vidíte, odkud kam pojedete, musíte si vybrat, kolik sedadel budete chtít.

Martin Srb, redaktor: Dominik Janík ze startupu v CITYA ve středočeských Říčanech zavedl systém operativních minibusů na vyžádání.

Dominik Janík: Neodveze vás odkudkoliv, kamkoliv, odveze vás vždycky v nějakém režimu zastávek, ať už třeba virtuálních zastávek.

Martin Srb, redaktor: Teď jsme zhruba před nádražím, tady to píše jednu minutu chůze.

D. Janík: Zastávka je tady, takže musíme dojít.

Martin Srb, redaktor: Na ulici není označená, ale vidím ji na mapě, na obrazovce telefonu, je to tady.

D. Janík: Šest sedadel na vozidlo.

Martin Srb, redaktor: Už je tady dodávka. Minibusem se můžeme dostat do míst, kam nejezdí linkové autobusy, a přitom levněji, než kdybychom si zavolali taxi. Na provoz totiž přispívají obce, když jede víc lidí podobným směrem, cesta se jim přizpůsobí.

D. Janík: Řidič má navigaci, kam jede, kudy jede, koho nabírá, koho vyhazuje.

Martin Srb, redaktor: Můžu cestou nabrat zpoždění, když ještě nebude někoho nabírat?

D. Janík: Ano, není to taxík, ono to ty lidi další nabírá, o to vás to zpozdí, ale zpravidla je to mnohem rychlejší než MHD, typicky v nějakých regionech méně zahuštěných.

Martin Srb, redaktor: Dopravu řídí výpočetní systém, kterému se říká alokátor. Ten se snaží zkombinovat cesty jednotlivých pasažérů tak, aby je minibusy odvezly co nejrychleji a nejúsporněji. Na tomto srdci systému se podíleli odborníci z Fakulty dopravní ČVUT pod vedením Tomáše Horáka.

Tomáš Horák: Naše role je právě v tom, abychom se zabývali tím back officem, skutečně je to spolupráce na vývoji toho softwaru, který propojuje právě zdroje a cíle cest.

Martin Srb, redaktor: Podobné systémy mají například kurýrní služby, které vozí balíky, jídlo nebo jiné zboží. Právě u nich se Dominik Janík původně inspiroval, ale nestačilo mu to.

D. Janík: Objednám já a moje žena. O pár minut později, ale na stejný termín a na stejnou adresu, nám přijdou dvě auta.

Martin Srb, redaktor: Alokátor pro dopravu lidí musí umět průběžně přepočítávat trasy podle toho, jak se postupně cestující přihlašují. Podle Tomáše Horáka je vývoj podobných systémů v celém světě teprve na začátku.

T. Horák: V Evropě takovýchto společností je pár a u nás jsou ještě jedna, dvě další. Ve Spojených státech to téma nicméně začíná být živé.

Martin Srb, redaktor: V budoucnu také v El Pasu. Na zdejší univerzitě je právě Tomáš Horák na stáži, rád by zavedl operativní minibusy třeba v místním rozlehlém areálu, kde studuje 25 000 lidí.

Autor: 
Martin Srb
Zdroj: 
ČRO - Radiožurnál