Spolupráce s českou pobočkou amerického výrobce leteckých motorů začala v roce 2016. Škola dostala na začátku návratnou finanční výpomoc zhruba dvě miliardy korun od ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Původní částku pak chtěla zaplatit převážně z evropských fondů, na což ale z Evropské unie nedostala dost peněz.
Škola měla podle Hospodářských novin vrátit nesplacenou finanční pomoc státu ve výši jedné miliardy korun. "ČVUT nikdy neměla a nemá žádný závazek vůči českému státu ani jiným poskytovatelům. Stát naopak na samém počátku učinil závazek, že dofinancuje tento společensky důležitý projekt z vlastních zdrojů, a s tímto ujištěním se Fakulta strojní ČVUT rozhodla České republice pomoci," uvedla dnes škola v tiskové zprávě.
"Rozhodnutí Vlády ČR velice vítáme a oceňujeme, protože naplnilo dlouhodobý strategický záměr ČR o vybudování průmyslového odvětví výroby moderních leteckých motorů v ČR. Naše republika tak může nabízet investorům možnosti v oblasti vývoje a testování pokročilých leteckých motorů, čímž se zařadila mezi velmi elitní skupinu několika zemí, které toho jsou schopny," uvedl rektor ČVUT Vojtěch Petráček.
Fakulta strojní ČVUT v letech 2016 až 2022 vybudovala testovací infrastrukturu leteckých motorů a nyní ji provozuje. Odborníkům se podle školy podařilo vybudovat zázemí pro výrobu turbovrtulových a turbínových motorů nové generace s výrazně nižší uhlíkovou stopou. Ze spolupráce ČVUT s GE Aviation vzniklo pět zkušeben, ve kterých se dělají testy motorů, digitální simulace a analýzy. "Očekávání vlády tak bylo naplněno, což bylo konstatováno již před několika lety," napsala škola. Projekt rozvoje leteckého a kosmického průmyslu podle školy úspěšně pokračuje v dalších fázích.
Po celou dobu financování projektu kontrolovalo podle školy ministerstvo průmyslu a obchodu účelnost, hospodárnost a efektivitu vynakládaných prostředků. Tyto peníze byly podle školy spravované jako dotační přímé dofinancování projektu.
Nyní se podle školy rozvíjí s využitím vybudované infrastruktury spolupráce s několika firmami, které působí v oboru. Testovací infrastruktura zároveň slouží k vývoji ekologičtějších a udržitelnějších leteckých motorů a paliv.