Datum zveřejnění: 
24. 2. 2024
Prožít vesmír naplno. To aktuálně slibují vědci a studenti z Fakulty elektrotechnické (FEL ČVUT) školákům, které vezmou na virtuální orbitální stanici. Žáci základních anebo středních škol se budou s nově vyvinutou aplikací zvanou Deloitte Space Shuttle moci setkat třeba v planetáriu anebo coby výukovou pomůckou.

"Průběh kosmického letu, běžný život na oběžné dráze, ale také nebezpečí a rizika, kterým mohou astronauti čelit. To vše zahrnuje nová aplikace využívající virtuální realitu," popsal novinku Radovan Suk z FEL . Cesta na oběžnou dráhu naší planety je v podání novinky vcelku jednoduchá. "Po nasazení náhlavní virtuální soupravy se zájemci ocitnou v prostředí inspirovaném Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS, kde mají za úkol provádět vědecké experimenty, obdobně, jako je plní skuteční astronauti," vysvětlil David Sedláček, vedoucí laboratoře virtuální a rozšířené reality FEL .

Tvorba aplikace trvala dva roky, podílelo se na ní též osm studentů, jejichž oborem je počítačová grafika a interakce. Při vývoji virtuální reality se inspirovali videi z provozu reálné stanice ISS. "Šlo nám o vytvoření autentického prostředí, které bude v účastnících vzbuzovat silný zážitek z mise do vesmíru," sdělil David Sedláček.

Ve stavu beztíže

Účastníci virtuálního pobytu v kosmu se sugestivně seznámí také s nástrahami stavu beztíže. Je proto mimo jiné potřeba předměty uchytit s pomocí suchého zipu, jinak by volně plavaly ve vzduchu. "Také lidé se musejí naučit pohybovat v prostoru, odrážet se od madel a přidržovat se jich," shodují se tvůrci aplikace. Virtuální realita nabízí netušené šance, ne všech ovšem vývojáři využili. Třeba možnosti různě se obracet, podobně, jako to dělají kosmonauté na reálné stanici ISS. "To by v hráčích vyvolávalo nevolnost," vysvětlují tvůrci.

"Autoři zkombinovali dva scénáře – v tom prvním, edukativním, plní tříčlenná posádka výzkumné úkoly a provádí rozličné vědecké experimenty," popsal Radovan Suk. Druhý syžet je dramatičtější a připomíná sci-fisnímky. Astronauti čelí hrozbám, které ve vesmíru mohou nastat: stanici ohrožuje kosmické smetí, jsou vystaveni radiaci a musejí v omezeném čase opustit loď. "Jakmile se děj překlopí do únikové hry, účastníci musí spolupracovat, protože některé úkoly nelze vyřešit individuálně. Vyniknou přitom vlastnosti, jako jsou mentální a psychická odolnost, schopnost řešit problémy pod tlakem či týmový duch," popsal tuto variantu Jan Spratek ze společnosti Planetum –Hvězdárna a planetárium. Ten v autorském týmu zodpovídal za odbornou a faktickou stránku projektu.

Členové tvůrčího týmu byli překvapeni, jaké tato aplikace budí emoce. "Účastníci se po zhruba pěti až deseti minutách začnou chovat velmi autenticky. Jsou pohlceni prostředím, které je pro ně zcela nové, a nevědí, jak se mají chovat a co jim přinese plusové body," uvedl Jakub Hrdina, specialista na imerzivní technologie (schopné vnoření, pozn. red).

Planetum má v plánu novou aplikaci v blízké době využívat pro své návštěvníky ve vlastní virtuální laboratoři. "Jsme v kontaktu se dvěma středními školami, které mají potřebné technologické zázemí a jsou připraveny nasadit aplikaci do výuky, nebo ji využít jako prvek pro zatraktivnění vesmírných témat," uvedl Radovan Suk. Jednou z nich je Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium, další je ze Slezska. Rozšíření aplikace do více škol je vázáno na dostupnost jejich virtuálních laboratoří.

Autor: 
Jan Bohata
Zdroj: 
Mladá fronta DNES