Datum zveřejnění: 
24. 2. 2024
Vojtěch Bidrman, moderátor: Policisti by mohli za několik let zastavovat prchající řidiče bezpečněji. Jejich experti totiž spolu s vědci z pražského ČVUT a brněnského VUT vyvíjejí systém zastavování aut na dálku. Namísto fyzického vytlačování policejním vozem nebo pokládání hřebového pásu, který propichuje pneumatiky, by mohly pronásledovanému autu elektronicky vypnout čerpání paliva do motoru.

Redaktor: Se Zdeňkem Lokajem z Českého vysokého učení technického se teď vžijeme do role policistů, kteří zastaví ujíždějící auto. Tak, auto okolo nás teď projelo. Teď ho začneme tedy pronásledovat.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT: Teď ho super pronásledujeme, jsou zapnuté majáky a to znamená, že na druhou výstrahu řidič nereaguje a můžeme tedy použít systém zastavení vozidla.

Redaktor:  My tady máme připravený tablet, na kterém vidíme několik aut.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT: Na tabletu jsme si vybrali to naše pronásledované vozidlo podle kritérií, že vlastně jede nejrychleji, a stiskli jsme tlačítko blokovat.

Redaktor: Autu se hned rozblikaly blinkry a začíná zpomalovat. Jak to?

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT: My jsme mu odpojili přívod paliva, to je způsob, jakým jsme schopni to vozidlo znehybnit, ale zároveň ho nezastavíme na místě, protože by to bylo příliš nebezpečné.

Redaktor: Teď jsme přesedli do druhého auta a budeme v roli prchajících.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT: Tak v tuhle chvíli ujíždíme policistům a oni nás, na dálku, se pokusí vypnout. V tuhle chvíli se auto zamknulo a systém odpojil přívod paliva, to znamená, už můžeme šlapat na plyn, jak chceme, a už dál nepojedeme.

Redaktor: Dokud policista tento systém neodblokuje, přesně tak. Vozidlo dojede už jen setrvačností a zastaví. Policisté by tak nemuseli přistupovat k nebezpečným donucovacím prostředkům.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT: Přesně tak. Mohlo by se vyhnout tomu, že se bude realizovat tzv. pit manévr, kdy řízeným nárazem do vozidla ho zastaví, případně používání takových ježků, které se natahují přes silnice. Jsou to tzv. zastavovací pásy. V úplně nejkrajnějším případě nějaké střelby, střelby do pneumatik.

Redaktor: Zdeněk Lokaj otevřel kufr pronásledovaného vozidla a ukazuje na dvě krabičky, bílá ovládá přívod paliva do motoru a k této krabičce je připojena ještě modrá krabička.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT: Ta modrá, ta komunikační, ta už se dneska do vozidel, některých těch nových, vlastně montuje, ale do budoucna by to měla být jakási standardní výbava všech osobních vozidel.

Redaktor: Vědci tady totiž využívají už existující technologie, která umožňuje autům komunikovat s okolím, třeba o dopravní situaci.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT: Už dneska jsou osazena města, křižovatky i dálnice, ne v České republice, kde je možné přijímat zprávy, kterým se říká V2X, nebo kooperativní zprávy poskytující aktuální a místní relevantní informace.

Redaktor: Podle Zdeňka Martináska z Vysokého učení technického v Brně nebude možné, aby si třeba nějaký hacker sám vytvořil program, kterým by se do systému naboural a posílal vozům příkazy. Jeho program by totiž neměl klíč, který by mu umožnil vstoupit do celého systému.

Martinásek, VUT: Ten klíč se získává při registraci. Takže pokud vy to nezískáte, nejste validně v tom systému registrovaný, tak vaše zprávy nikdo nečte.

Redaktor:A auta by na takový program nijak nereagovala. Nebezpečí je spíše v lidském faktoru, třeba v nedostatečné ostražitosti samotných policistů.

Manásek, VUT: Pokud by nějaký hacker dokázal odcizit třeba tajný klíč policejní jednotky, tak by si dokázal podepsat tu zprávu.

Redaktor: Takovýto komunikační system zatím mají jednotky procent vozů. Podle vědců jich ale bude přibývat, a pak by ho policie mohla začít využívat.

Zdeněk Lokaj, dopravní expert, ČVUT: Podle naší právní analýzy, na které jsme spolupracovali s kolegy z Masarykovy univerzity , z právnické fakulty , se domníváme, že současná právní úprava zákona Policii České republiky umožňuje takovéto prostředky využít.

Redaktor:To ale bude v praxi podle expertů nejdříve za pět let.

Autor: 
Michal Šafařík
Zdroj: 
Český rozhlas - Radiožurnál