Datum zveřejnění: 
23. 2. 2024
Průběh kosmického letu, běžný život na oběžné dráze, nebezpečí a rizika, kterým mohou astronauti čelit, představuje nová aplikace využívající virtuální realitu. Na jejím vzniku se podíleli výzkumníci z katedry počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze .

Jako odborný garant figuruje Planetum – Hvězdárna a planeetárium hl. města Prahy , která je využije k popularizaci vědeckých témat spojených s vesmírem na středních a základních školách. Osm studentů počítačové grafiky a interakce se podílelo na programování vesmírného prostředí dva roky. 

"Šlo nám o vytvoření autentického prostředí, které bud v účastnících vzbuzovat sil ný zážitek z mise do vesmíru. K tomu patří zejména simulovaný stav beztíže, ve kterém je potřeba předměty uchytit s pomocí suchého zipu, jinak by volně plavaly ve vzduchu. Také lidé se musí naučit pohybovat v prostoru, odrážet se od madel a přidržovat se jich, což si poměrně rychle osvojí," přibližuje za ČVUT David Sedláček. Hra ale neumožňuje hráčům obracet se ve vzduchu, protože by to v nich vyvolávalo nevolnost.

Aby mohla virtuální mise nabídnout realistické, interaktivní a zábavné prostředí, zkombinovali autoři dva scénáře. V prvním plní tříčlenná posádka výzkumné úkoly a realizuje vědecké experimenty. Druhý pracuje s dramatickými prvky: astronauti čelí hrozbám, které ve vesmíru mohou nastat. Jejich stanici ohrožuje kosmické smetí, čelí radiaci a musejí v omezeném čase opustit loď.

"Jakmile se děj překlopí do únikové hry, účastníci musejí spolupracovat, protože některé úkoly nelze řešit individuálně. Vynikne jejich mentální a psychická odolnost, schopnost řešit problémy pod tlakem či týmový duch," vyzdvihuje přínosy aplikace Jan Spratek z Planetum. Planetum má v plánu tuto aplikaci využívat pro veřejnost ve vlastní virtuální laboratoři. "Účastníci se zhruba po pěti až deseti minutách začnou chovat velmi autenticky. Jsou pohlceni prostředím, které je pro ně zcela nové, a nevědí, jak se mají chovat a co jim přinese plusové body," poznamenal ke hře Jakub Hrdina za společnost Deloitte, jež stála u zrodu projektu.

Autor: 
Lucie Fialová
Zdroj: 
Právo