Datum zveřejnění: 
15. 2. 2024
Pražská ČVUT a brněnská VUT se chlubí unikátním systémem vyvinutým na základě poptávky policie, která chce umět neinvazivně a bezpečně zastavit ujíždějící vozidlo. Stačí, aby policista klepl na virtuální tlačítko na tabletu a auto poberty začne zpomalovat až do úplného zastavení, k tomu pustí také výstražné blinkry.

Celé kouzlo spočívá v systému decentralizované komunikace V2X (Vehicle-to-X), kterou začínají dostávat moderní vozidla. Speciální modul s anténou pracující v pásmu 5,9 GHz, které tento systém automobilové tiché pošty (viz box) využívá, ovšem může dostat i starší auto. Mimo jiné si pomocí V2X už umějí dispečinky nebo vozidla několika českých dopravních podniků a také integrovaného záchranného systému kupříkladu pustit na dálku zelenou na semaforech.

Hlavním cílem projektu je výzkum a vývoj elektronického systému pro dálkové omezení rychlosti osobních vozidel, který bude aktivován výhradně bezpečnostními sbory při zvládání mimořádných bezpečnostních situací,“ zdůrazňuje Zdeněk Lokaj, odborník na telematiku z laboratoře CertiLab při Fakultě dopravní ČVUT.

Evropsky unikátní laboratoř zaměřující se na kooperativní telematické systémy pro využití v autonomním řízení a kybernetickou bezpečnost v dopravě vyvinula „dálkový zastavovač auta“ na poptávku policie. Na projektu pracuje ve spojení s brněnským VUT od roku 2021. Původní nápad se ovšem urodil u policie kolem roku 2015, ministerstvo vnitra pak našlo v univerzitách partnera pro vývoj.

„Primárním účelem systému je bezpečné zastavení pronásledovaných vozidel bez použití destruktivních donucovacích prostředků, a tím zvýšení bezpečnosti zasahujících příslušníků bezpečnostních sborů a snížení dopadů na majetek,“ vysvětluje Zdeněk Lokaj, který se technologií V2X zabývá přes deset let. Namísto vytlačování vozidlem kontroverzním PIT-manévrem, zásahem střelnou zbraní či položením zastavovacího pásu by policistům tedy pomohla moderní telematická technologie.

„Součástí projektu je i právní posouzení souladu navrhovaného systému s platnou právní regulací,“ dodává s tím, že podle analýzy právníků z Masarykovy univerzity má být systém legálně použitelný beze změny legislativy.

„Systém využívá standardizované bezdrátové technologie určené pro bezpečnostní systémy V2X, které jsou již postupně zařazovány do standardní výbavy osobních vozidel. Například všechny nové bateriové modely Volkswagenu i poslední generace VW Golf jsou touto technologií vybaveny a jsou tedy schopny bezdrátově komunikovat se svým okolním, tedy s ostatními vozidly a s chytrou dopravní infrastrukturou,“ vysvětluje Lokaj.

Technologie V2X pracuje na krátkou vzdálenost, zpráva dorazí příjemci ve volném prostoru bezpečně asi na tři stovky metrů. Podle vývojářů je důležité mít přímou viditelnost, například skrz autobus nebo kamion nedorazí zpráva s jistotou ani na menší vzdálenost.

Systém vypne přívod benzinu
Celý systém pojmenovaný Eloryks je vymyšlený tak, že policisté, vybavení tabletem napojeným na modul V2X schopným vysílat zprávy ostatním vozům, vyšlou cílený pokyn jednotce V2X v pronásledovaném voze, připojené ke CAN sběrnici. Ta následně vypne přívod paliva do motoru, a auto se tak zastaví.

Uzavření přívodu paliva zvolili vývojáři proto, že zastavení vozu, kterému přestane proudit palivo do motoru, a ten proto zhasne, je plynulé a z jakékoliv rychlosti bezpečnější než aktivace brzd.

Podle Lokaje bude do budoucna funkcionalita vzdáleného zastavení vozidla povinná ve všech vozidlech se systémem autonomního řízení. „Z důvodu zajištění bezpečnosti v krizových situacích, kdy řidič již není schopen převzít řízení anebo není ve vozidle vůbec přítomen. V tuto chvíli však taková povinnost není právně závazná,“ dodává Zdeněk Lokaj s tím, že by této funkce mohl systém vyvinutý českými univerzitami využít pro zastavování unikajících bateriových aut, které palivové čerpadlo nemají.

„Projekt je vzhledem k citlivosti datové komunikace řešen s důrazem na bezpečnost informací a zabezpečení systému proti kybernetickým hrozbám,“ zdůrazňuje odborník ČVUT. Aktuálně se technologie testuje na starších vozech, do kterých vývojáři domontovali modul bezdrátové decentralizované komunikace V2X a antény. Lokaj vysvětluje, že v případě jimi vyvinutého zastavovacího systému jde především o softwarové řešení. „Nevymýšlíme vlastní komunikační jednotku, využíváme standardní hardwarové řešení,“ doplňuje.

Největším oříškem bylo vymyslet řešení, podle kterého dokáže systém v policejním autě přesně zacílit vůz, který se má zastavit. Až bude technologie V2X více rozšířená, nesmí totiž dojít k tomu, že by policie „zastavovací zprávou“ zasáhla jiný vůz. Osvědčila se identifikace vozu podle směru a rychlosti, kterými ujíždí, a vzdálenosti. Zdeněk Lokaj vysvětluje, že konkrétnější identifikace pracující s registrem vozidel (SPZ a další identifikátory) není možná, protože technologie V2X kvůli ochraně osobních údajů data anonymizuje.

Mezinárodní spolupráce
Auta vybavená V2X několikrát za sekundu vysílají různé anonymizované zprávy, do okolí, kde je přijímají a případně přeposílají další vysílače (stacionární infrastruktuře, mobilní v autech s V2X). Jsou to většinou varovné zprávy o blížícím se vozidle integrovaného záchranného sboru. Existuje pak několik standardizovaných zpráv, které jsou katalogizované v technických standardech (ETSI), aby řešení bylo interoperabilní.

„Nyní ukazujeme, že to jde a funguje. Technologický máme systém zvládnutý, jsme ve fázi prototypu,“ vysvětluje Zdeněk Lokaj s tím, že nyní je potřeba součinnost státu, aby danou úpravu pravidel pro technologii V2X prosadil v kooperaci s ostatními státy do legislativy. Dalším krokem pak bude implementace ze strany automobilek. Technicky jde vlastně o doplnění softwaru V2X.

Podle Lokaje bude tedy třeba přidat do V2X specifikace novou standardizovanou zprávu „zastavení vozidla policií“, kterou bude systém vozu chápat. Zpráva bude kryptována, její pravost bude stvrzena jakýmsi digitálním podpisem policisty, který ji poslal ze služebního tabletu. Pokud bude podpis chybět, bude auto zprávu k zastavení ignorovat. Aby se pak nestávalo, že budou zločinci vypínat policistům auta krabičkou za pár stovek z Aliexpresu.

Podle tvůrců mají být taxativně vymezené situace, kdy bude moci zasahující policista dálkové zastavení použít. „Zastavuje se až po druhé výzvě,“ zdůrazňují policisté.

Jako nadstavbu chtějí vývojáři ještě doplnit funkci. V případě nuceného zastavování vozu na dálku rozešle policie opět pomocí technologie V2X ostatním autům v okolí varovnou zprávu.

„Možnost využít nástroj, který by nebyl tak násilný, by byla přínosem. Protože takový nástroj by chránil i účastníky silničního provozu,“ okomentoval pro TN.cz nově vyvíjený systém zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď.

Vývojáři počítají s tím, že by složky integrovaného záchranného systému měly být též schopny takto na dálku zamknout i odemknout vozidlo.

---

V2X

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut (Car2Car, nebo Vehicle2Vehicle), později myšlenku rozšířily i na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi a semafory (Car2X). Vývojáři mají v plánu zahrnout do komunikace i motorky. A dnes už se mluví i o komunikaci mezi autem a mobilními zařízeními, která u sebe mají chodci (tablety, mobilní telefony).

Auta mezi sebou budou komunikovat na přidělené frekvenci. Představte si to jako bluetooth v telefonu. Začnete zprudka brzdit za kolonou a auto samo vyšle ostatním zprávu, že je třeba brzdit. Na přístrojovce ve vozidle za vámi se zobrazí výstražné hlášení pro řidiče a zároveň předá zprávu o hrozícím nebezpečí dál. Je to taková „tichá pošta“.

„Až 60 procent nehod by se dalo eliminovat včasnými informacemi,“ uvádí odborník na telematiku Zdeněk Lokaj. Aby byl systém přínosný, je zapotřebí alespoň desetiprocentní penetrace, uvádí se, že zásadní přínosy bude možné sledovat při 30 procentech.

Auto vybavené systémem decentralizované komunikace vám zobrazí rychlostní limity, upozorní vás na výkop nebo hasičské auto, která vás dojíždí a vy ho přes rádio neslyšíte. Řidič nemusí nic dělat, auto má navíc jen anténu a speciální řídící jednotku. V sériovém autě se informace řidiči zobrazují na displeji v přístrojovce.

Autor: 
František Dvořák
Zdroj: 
iDnes.cz