Datum zveřejnění: 
23. 11. 2023
S nezvyklými mimořádnými situacemi se před pár dny museli vypořádat účastníci maratonu ve virtuálním řízení leteckého provozu na Dopravní fakultě ČVUT.

Například Airbus 320 zůstal se zaseklými brzdami stát na ranveji, v tu chvíli bylo nutné během krátké chvíle stanovit nový chod letiště. To vše během 30 hodin simulace s technikou, která věrně zobrazuje letecký provoz v českém vzdušném prostoru, na Letišti Václava Havla. Akce mezinárodní organizace virtuálního letectví se účastnili skuteční letečtí dispečeři, piloti, studenti i fanoušci. "Pokud má člověk pozitivní přístup k seberozvoji, maraton mu dokáže hodně dát, dokáže i v lidech odhalit, jestli mají předpoklady řídit skutečný letový provoz," řekl Právu Stanley Schmidt, který učí na dopravní fakultě. Řídil už skutečný letecký provoz. Pro řízení letadel je podle něho vedle psychologických předpokladů nutná vynikající orientace v prostoru. A dimenze jsou hned čtyři. "Výška, šířka, plocha a čas. Člověk musí vnímat něco, co nevidí, jen nějakou tečku na obrazovce. Říkám tomu 4D hlavolam, který se nedá zastavit a který má velikost státu," poznamenal Schmidt. Vybavení počítačů je dnes podle něj na takové úrovni, že odpovídá reálnému světu. Systém disponuje reálnými daty o počasí, v bouřce se začne letadlo kymácet, rozezní se bezpečnostní prvky. Při přistávání se například ozve charakteristický zvuk: zapnout pás. Při maratonu je podle Schmidta třeba ctít profesní etiku, dodržovat povinné přestávky. Stejně jako ve skutečnosti smí letecký provoz jednotlivec řídit jen dvě hodiny v kuse, pak musí nejméně hodinu odpočívat. "Není možné rozeznat audiozáznam hovorů našich nejlepších od záznamu reálného provozu," doplnil. "Třicetihodinovka je v první řadě akce plná zážitků, na které se dlouho vzpomíná. Osobní přítomnost těch, které znáte často jen po hlase, dává akci zcela jiný rozměr," uvedl ředitel české divize IVAO Jindřich Šikl. Ne všichni ovšem museli být na Albertově – maraton se konal poprvé na akademické půdě – fyzicky přítomni. Mnozí se mohli připojit z domova. 

Karambolůmse nevyhnuli

Během vymezeného času se účastníci museli postarat asi o 1500 letadel. Ačkoli byla jejich akce virtuální, neměla charakter počítačové hry, nešlo o žádné body. "Stejně jako v reálném prostředí se všichni snaží dostat letadlo co možné nejefektivněji a nejrychleji tam, kam požaduje," uvedl Schmidt. Ale i tak se někteří nevyhnuli karambolům. "Když se to stane, je výhodou virtuálního prostoru to, že se oprášíme a jdeme dál," poznamenal řídící akce. Zájem mají podle něj mladší lidé do 25 let, kteří hledají, čemu se budou v životě věnovat, ale i vysloužilci. "Po třiceti letech už nemohou třeba létat, ale nesou si to stále s sebou," dodal na závěr. Systém disponuje reálnými daty o počasí, v bouřce se začne letadlo kymácet, rozezní se bezpečnostní prvky.

 

Zdroj: 
Právo