Martin Srb, redaktor: Teďka vyjíždíme, přenosové rychlosti jsou mezi 50, 80 Mb/s, až se dostaneme na trošku lepší signál, aby se to mohlo zlepšit tady mimo stěny těch budov.
Zbyněk Kocur z Fakulty elektrotechnické ČVUT sleduje na obrazovce počítače data z přístroje F-Tester. Ten je naložený v kufru auta, se kterým právě vyjíždíme z pražských Dejvic.
Teď jsme vyjeli tady z areálu na ulici a blížíme se směr Podbaba.
Tady v ulici je stromořadí, má na to vliv třeba zástavba nebo stromy?
Zástavba má vliv určitě. Jakékoliv zastínění. Čím jdeme frekvenčně výš, tak ty překážky, ten signál není schopný obejít a většinou se od nich odráží. Samozřejmě nejlepší to je, když je přímá viditelnost. Když se budeme blížit nějaké základnové stanici, jako vidíte před náma, tak ten kdo tam má antény, tak se rychlost diametrálně zlepší.
Na střeše, na tom rohovém, tam uvidíme, že pak i ty parametry toho signálu se nám začnou zlepšovat a i ta přenosová rychlost začne růst.
Nejlepší kvalita připojení je podle odborníků v Praze a okolí a také podél důležitých dopravních tepen. Stačí ale, abychom odbočili z hlavní silnice v Roztokách.
Teď vyjíždíme směrem na Tiché údolí. Teď zajíždíme do údolí a ty rychlosti klesají. Signál se nám zmenšuje, takže postupně vidíme, že už to padá k jednotkám megabitů, že oproti tomu, co jsme byli před nějakými 500 metry, tak jsme o nějakých 20 decibelů máme horší signál.
Martin Srb, redaktor: F-Tester je navržený tak, aby měřil data v pohybu za jízdy autem nebo vlakem. Po každém měření si odborníci výsledky stáhnou a mohou si prohlížet na grafech a mapách, kde kolísá rychlost připojení, kde jsou větší datové ztráty nebo kde se zpožďuje odezva, ukazuje Zbyněk Kocur.
Tady pak vidíme vývoj zpoždění. Když to teklo dobře, tak jsme byli na nějakých 40 milisekundách, pak třeba, když to tady přešlo na to LTéčko, tak jsme se posunuli na nějakých 80. Teď, když se signál zásadně zhoršil, tak se podívejte, že v té špičce nám to vystoupilo až na nějakých 600 milisekund.
Víc než půl sekundy. Co to může znamenat? Třeba, kdybych něco stahoval, sledoval..
Pro vás to bude znamenat to, že když si třeba chcete načíst nějakou internetovou stránku, napíšete si její název, dáte Enter, než dostanete odpověď vám potrvá násobně dlouho, než očekáváte, když ta síť je v plné kondici.
Martin Srb, redaktor: Kvalita datového spojení záleží podle vědců na mnoha věcech. Kromě terénu a rušivých překážek také na tom, jaký výkon a jak široké spektrum zrovna operátor nabízí. Důležité je i kolik dalších zařízení se k síti připojuje, vysvětluje vedoucí katedry telekomunikační techniky Jiří Vodrážka.
Tady v rámci kampusu, kde je velká koncentrace studentů, mají někteří pořád napnutý data, takže tam to opravdu jsou velké výkyvy a ta dynamika je opravdu až třeba jedna ku 50 z hlediska maxima minima. Ona se ta síť snaží vyhovět, jakoby bafruje data, ukládá si do paměti a tím pádem narůstá zpoždění.
Martin Srb, redaktor: Nejvíce zatížené bývají sítě podle vědců při živých přenosech koncertů. Síť ale zatěžuje i měřicí přístroj a sám tak ovlivňuje výsledky svých měření. Proto se autoři snažili, aby přesto byl co nejvíce objektivní.
Oproti komerčním měřákům, takovým těm, které se snaží maximálním způsobem vytížit síť, tak my jdeme tou cestou, že se snažíme chovat jako uživatelský terminál, jako mobil uživatele nebo počítač a jsme schopni právě při tom měření nahrát i takový profil, který odpovídá tomu, jako kdyby za tím seděl uživatel a měl telefon.
Martin Srb, redaktor
A hlavně by se měření mělo na stejném místě opakovat v různou dobu tak, aby odhalilo případné výkyvy a slabá místa v sítích. Český telekomunikační úřad teď s f testery ve vagonech mapuje mobilní signál podél hlavních železničních tatí. Z Fakulty elektrotechnické Martin Srb, Český rozhlas. Lukáš Matoška, moderátor