Datum zveřejnění: 
21. 11. 2023
Na nových úsecích čtvrtého koridoru v jižních Čechách uskutečnila koncem října Správa železnic zkušební jízdy, kdy vlaky jely rychlostí až dvě stě kilometrů v hodině. Cílem bylo prověřit, jak působí na mosty jízdy rychlejší než 160 kilometrů za hodinu.

Poznatky vyhodnotí odborníci pro možné použití těchto mostních konstrukcí na vysokorychlostních tratích, kde se jezdí i rychleji než tři sta kilometrů za hodinu. Zkoušky naplánovali železničáři tak, aby měly co nejmenší dopad na jízdu pravidelných vlaků. Testovalo se na nově vybudovaných úsecích Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora – Votice. "Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Vlastní testy a vyhodnocení chování mostních konstrukcí se prováděly pomocí speciálních diagnostických zařízení Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze," uvedl Jan Nevola, mluvčí Správy železnic. Ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel odborníci hodnotili také aerodynamické efekty v tunelech. Na nástupištích se pak měřily aerodynamické účinky projíždějícího zkušebního vlaku i spojů v pravidelném provozu a vymezení tlakových změn v blízkosti koleje. Měření a vyhodnocení zajišťovali odborníci z Vysokého učení technického v Brně, Ústavu železničních konstrukcí a staveb a Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR a Výzkumného ústavu železničního. 

Zdroj: 
Právo