Datum zveřejnění: 
19. 11. 2023
Za pět minut bude půl sedmé, procitáte s ranním plusem. Česká třicítka, víte, co to je? Tak to je akce, která spojuje už několik let fanoušky letectví. Jednou za rok mají možnost se na 30 hodin připojit ze svých simulátorů z pohodlí domova do virtuálního letového provozu nad Českem. I letos vznikl sál řízení na Dopravní fakultě ČVUT v Praze. Dispečeři tak ze svých stanovišť o víkendu řídili simulovaný provoz nejenom na drahách a letišti v Ruzyni, ale i nad celou republikou.

S Lukášem Cejnarem stojíme uprostřed střediska letového provozu. Přesně tak, jednotlivá stanoviště řídících vždycky určují nějakou pozici na mapě letiště Václava Havla.

Před námi si můžeme představit řídící věž, na stanovišti máme několik pracovišť. Když to vezmu odleva z našeho pohledu, tam je stanoviště Grand, které se stará o provozní plochy. V opačném případě, když se letadlo chystá na odlet, tak jakmile se blíží k vyčkávacímu místu, což je místo, odkud potom vstoupí na dráhu a provede tam vzlet, tak se předává na stanoviště přímo věži, běžnému, takzvaně řídícímu, který letadlo povolí na vstup a na vzlet.

Když se otočíme, tak tady už vidíme mapu České republiky. To znamená, tady můžeme vidět opravdu ta letadla, která se blíží do Prahy.

Ano, přesně tak. Buď se blíží do Prahy, nebo naopak z té Prahy odlítají. Z Řecka letí přes Bratislavu, tak to klesají normálně 310 klidně po vzletu, protože mají myslím docela vysokou hladinu.

Máme tady některá letadla, která letí z Řecka, už nám se přiblížily k České republice.

Máme tady dvě pracoviště tzv. oblastní služby řízení a virtuální a máme tady low, což znamená od nějaké výšky nízký. A potom tady je druhý oblastní řídící, který řídí tzv. mid high. To znamená ty střediska jsou rozdělené do čtyř vrstev nad sebou. Po naší levé straně vidíme to nižší, to znamená od nějaký určitý hladiny, kde nám letadla vyklesávají, takže teďka tam můžeme vidět přibližně pět letadel, které vstoupily. A jsou mezitím, co vstoupily do republiky a před předáním na přibližovací službu řízení přímo do Ruzyně.

David Vostřez tady sedí u dalšího monitoru.

Já tady mám v tuhle chvíli pozice direktora a tohle je pozice, kde právě z toho předchozího stanoviště dostanu letadla zhruba v letové hladině 90 nebo 9:0 a budu je navádět nebo vektorovat právě na tu úplně poslední část přiblížení.

Vy ale nejste vlastně jenom fanoušek letectví? Vy jste už přímo zapojen do programu výcviku řídících.

Ano, je to tak. V tuhle chvíli jsem už ve výcviku přímo na řízení letového provozu.

Co člověk potřebuje pro to, aby se dostal tak daleko jako vy?

Asi projít výběrovým řízením, to je ta nejdůležitější záležitost. Výběrové řízení je pětikolové, je náročné, ale ve výsledku si firma veškeré předpoklady testuje sama. Takže na začátku asi stačí dobrá angličtina.

Lukáš Volek teď přijímá letadla na letiště Václava Havla. Jsme v provozu, který je nasimulován.

Lukáš Volek: Ta druhá naše protistrana letí na svých simulátorech, sedí u sebe, u svého počítače doma. V podstatě se simuluje do každého detailu. Jak my, tak i oni se řídíme specifickými regulacemi a tak dál.

My máme před sebou monitor. Na monitoru je výseč, vidíme přímo Prahu a okolí a vidíme letadla, která přistávají, v jaké jsou letové hladině.

Teď jedno letadlo, které mám, je v podstatě tak 2 km nad zemí. A za chvíli bude točit přímo na finále dráhy 24, což je hlavní dráha.

Jak dlouho se dá vydržet řízení?

Řízení kontinuálně? Hodinu. Za hodinu se musíte vystřídat v tom velkém provozu.

Ze sálu virtuální řízení

Zdroj: 
ČRo Plus