Datum zveřejnění: 
16. 10. 2023
Letošní ročník brněnského Mezinárodního strojírenského veletrhu se zaměřil na digitalizaci. V ní zatím především pokročily velké nadnárodní firmy V úterý 10. října se úderem deváté hodiny otevřely brány brněnského výstaviště a do areálu začali proudit první návštěvníci. V pavilonu P zaměřeném na automatizaci a robotizaci průmyslu přitahovala nejvíc diváků expozice Národního centra Průmyslu 4.0, konkrétně jedna jeho část – robotický výčepní.

Když zájemce na obrazovce na přední straně výčepu zmáčkne tlačítko s nápisem "chci pivo", kloubové rameno robota se natáhne pro kelímek a několika pohyby ho uvolní ze zásobníku. Pak kelímek přiloží k pípě a pod úhlem 45 stupňů začne čepovat. Hned poté kelímek vyrovná, pivo dočepuje a podá zájemci. Po ránu jich nebylo moc, zato po obědě se u výčepu tvořila fronta. "Je výborné, kroužkuje," pochvaloval si pivo návštěvník Jan z Brna. "Jen je škoda, že to není ve skle. Chybí tady ještě robot na vymývání sklenic," směje se. Do půl třetí odpoledne už robot načepoval 230 piv. "Máme Plzeňský Prazdoj ve 30litrových sudech. Někdy máme trochu problém s pěnou, ale robot má senzory a tok piva si reguluje," popisuje jeden z autorů robota Mikhaylo Fursin z ČVUT. "Je to ale jenom ukázka, co všechno mohou roboty dělat. Praktičtější ukázka je hned vedle," ukazuje. 

Z piva k bateriím

Opodál stojí na čtvercovém podstavci dvě robotická ramena, která pracují s modelem baterie pro elektromobily. "Jeden robot má k dispozici šroubovák, teď vidíte, že ho bude odkládat do zásobníku nástrojů. Další robot teď drží přísavku, kterou používá na manipulaci s předměty," říká Pavel Burget z ČVUT, které provozuje zmíněný Testbed, tedy jakýsi testovací inkubátor, a je jedním z partnerů Národního centra Průmyslu 4.0. "Toto je zmenšený model baterie do BMW. Teď probíhá kontrola kamerou, kde robot kontroluje, jestli se na základě vizuální inspekce dá zjistit, zda jsou ty moduly v pořádku. Druhý robot si mezitím vzal měřicí přístroj a měří určité charakteristiky bateriových modulů. Za základě toho se pozná, jestli moduly jsou ještě použitelné, například pro aplikaci ve stacionárním úložišti. Špatné moduly se nahradí, baterie se zakryje a na řadu přijde další," vysvětluje Burget ladné a přesné pohyby robotických ramen.

Co roboty předvádějí na výstavišti, budou brzy dělat v praxi. Testbed ČVUT pracuje na projektu pro jednoho z výrobců automobilů, kde budou roboty repasovat skutečné baterie. "Firmám nabízíme, aby si vyzkoušely, co samy chtějí ve svém provozu uskutečnit. Máme Testbed pro Průmysl 4.0, kde je řada robotů, systémů na vizuální inspekci a tak dále," říká Burget. "Firma si v našem prostředí může tyto koncepty ověřit a na základě toho se rozhodnout, jestli chce do této technologie investovat, a pokud ano, který koncept je pro ni nejvýhodnější," dodává. Zatím je ale vše na začátku. Testbed ČVUT plánuje využívat peníze z evropských projektů TEF a EDIH určených na podporu malých a středních projektů. Díky tomu bude využití Testbedu pro firmy levnější. "Infrastrukturu jsme dokončili letos a i evropské projekty jsou na začátku. Pak očekáváme, že se na nás budou obracet desítky firem ročně," říká Burget. Základní studie proveditelnosti by podle něj měla zájemce vyjít na několik set tisíc korun. 

 

Zdroj: 
Euro