Železniční most přes Berounku u Černošic má před sebou poslední dva až tři roky služby. Konstrukci z roku 1911 chce totiž Správa železnic (SŽ) vyměnit za novou při plánované rekonstrukci železnice mezi roky 2025 až 2028. Stavba se ale natolik vryla do povědomí místních i pravidelných pasažérů na trase mezi Prahou a Karlštejnem, že vznikla iniciativa za zachování mostovky. Respektive nyní v Černošicích debatují o možném využití části ocelové konstrukce. "Železniční most přes Berounku je součástí genia loci našeho města. Jedná se o ikonickou technickou stavbu, která na každého dýchne historií, a dokonce i laik na ní vidí špičkovou kvalitu práce jejích architektů i stavitelů," vysvětluje černošický starosta Filip Kořínek (Věci Černošické).
Nápady, s nimiž přišli studenti
Správa železnic vzala zájem Města Černošice na vědomí, dokonce mu nabídla spolupráci. Výsledkem se stala na jaře vyhlášená soutěž, do které se mohli přihlásit studenti stavebnictví a architektury pražského Českého vysokého učení technického (ČVUT). Za úkol měli navrhnout, k čemu by mohl most po demontáži sloužit. "Aktivní spolupráce všech zúčastněných vytváří ojedinělou příležitost vytvořit připomínku historie místa i poctu práci našich předků. Pohled studentů, kteří dokážou na tematiku nazírat nově a zároveň znají historický kontext, nabízí možnosti zajímavého řešení," říká docent Karel Hájek z Fakulty stavební ČVUT, který v tamním architektonickém ateliéru projekt řídí. A jeho slova se potvrdila na nedávné prezentaci soutěžních návrhů. Z dvanácti hodnocených prací zvítězil nápad, který vidí nynější mostovku jako rozhlednu. Autorka Lucie Ročovská ji situovala na skálu nad Berounkou u Všenor. Odbornou porotu zaujal také druhý nejlépe hodnocený projekt. Šlo opět o rozhlednu, ale netypicky horizontální, kdy konstrukce nabízí výhled na Berounku kombinovaný s občerstvením v kavárně. Speciální cenu poroty, a to za snahu využít maximální objem konstrukce, získalo uskupení Archichechti. "Konstrukci mostu jsme zjednodušili na tři základní prvky. Z nich navrhujeme jednak jednoduché stavby, jako je trafika či bufet, a také několik užitných mobiliářů. Třeba venkovní posezení, noční osvětlení, veřejnou knihobudku," představují svůj návrh.
Na konečný verdikt máme čas
S nápadem nenechat historický technický skvost jen tak rozřezat do starého železa přišel jeden z členů černošické letopisecké společnosti Petr Kubín. Původně nabídl svoji představu umístit kusy mostu v areálu statku v Mokropsech. Později bylo rozhodnuto vyhlásit studentskou soutěž. Každopádně si Kubínův podnět získal u Černošických velmi silnou podporu. Konečné pořadí uvedených architektonických návrhů ale ještě neznamená, že z mostu by se vzhledem k vítězné variantě měla stát rozhledna. Projekt totiž musí být rovněž realizovatelný, aby nezruinoval městský rozpočet. "Náš pohled bude trochu z jiného úhlu, roli bude hrát proveditelnost. Například vítězná rozhledna by byla v lese, který někomu patří, a vyšlo by to na miliony. Prezentované návrhy mě ovšem překvapily profesionalitou zpracování i šíří námětů. A hlavně nám to potvrdilo, že myšlenka zachovat most je správná," míní starosta Černošic. Jak připomíná, téma mostu se objevilo i na letošních černošických péefkách s mottem "Vždycky most". A zároveň kvituje, že na konečné rozhodnutí je stále poměrně dost času. "Most se bude rozřezávat na více dílů, ty se někde uskladní a pak se budou znovu montovat. Minimálně do roku 2025 nám nemá co utéct," říká Filip Kořínek.