Datum zveřejnění: 
23. 6. 2023
Pražská Galerie Jaroslava Fragnera, jedna z mála, která se zaměřuje hlavně na prezentaci architektury, je od půlky června opět otevřená. Jak k výstavám architektury přitáhnout širší publikum? A co funguje? Zeptali jsme se architektky Barbory Špičákové z Galerie VIPER, která se také zaměřuje na architekturu. A nové ředitelky Fragnerky, urbanistky a kurátorky Karolíny Pláškové.

Karolína PLÁŠKOVÁ, urbanistka, kurátorka, ředitelka Fragnerovy galerie

Mimochodem je to docela zajímavá zkušenost, že máme teď asi týden otevřeno, protože vlastně na nádvoří nebo do areálu Betlémské kaple chodí velmi různorodá skupina návštěvníků, kteří třeba ani nevědí, že tam je galerie architektury, nebo nevědí, že tam je nějaká výstava a přijdou. A myslím, že zatím byli spíše zklamaní z toho, že tam je výstava, která neprezentuje domy. Chci říct, že to je pro mě nová zkušenost s dalším publikem, které když jsme dělali výstavy v Brně, tak tam to fungovalo trošku jinak. Co byla otázka?

Saša MICHAILIDIS, moderátor

Ta otázka byla, nakolik široké rozpětí publika si kladete za cíl?

Karolína PLÁŠKOVÁ, urbanistka, kurátorka, ředitelka Fragnerovy galerie

Cílovkou by měli být ideálně všichni, ale samozřejmě se snažíme zároveň primárně cílit na studenty. V tom domě v přízemí by měl vzniknout zároveň studentský klub, primárně pro studenty ČVUT, ale nejenom. Takže doufám, že postupně se dům podaří více oživit. A jinak bych souhlasila s Bárou. Já jsem tu koncepci chtěla postavit na tom, že nejdůležitější součástí budou doprovodné programy, které umožní lidem živě diskutovat o tématu. A ta výstava by tvořila spíš jenom nějaký prostorový nebo tématický rámec pro doprovodné programy. Samotná výstava by neměla být, jak říkal kolega Lukáš Beran, rozsekaný katalog. Nechci dělat panelové výstavy a tomu vlastně odpovídá i to, co se odehrálo v galerii na jaře, že se odstranil tzv. Blackbox, který tam byl, původně sádrokartonové předstěny a nyní se očistila konstrukce a jsou opět vidět původní historické stěny s okny. Takže s tím to bude mít i vliv na to, jak budeme výstavy utvářet.  

Saša MICHAILIDIS, moderátor

Báro, jakým způsobem vůbec dnes podle vás moderním způsobem předvádět, vystavovat, popularizovat architekturu právě ve výstavních prostorách? Protože ve valné většině člověk očekává fotky, nákresy, modely, to je takový základ a možná teda nějakou vizualizaci, video.

Barbora ŠPIČÁKOVÁ, architektka, Galerie VIPER

..........

Saša MICHAILIDIS, moderátor

Karolíno, jedna věc je, že jste obě dvě spolupracovaly v tom, že si vybíráte témata, ale na druhou stranu občas to je postavené i na jednom konkrétním jménu architekta nebo nějakého studia. To znamená, že se bude Fragnerka věnovat i třeba konkrétním tvůrcům nebo konkrétním architektonickým studiím, jak to bylo dříve?

Karolína PLÁŠKOVÁ, urbanistka, kurátorka, ředitelka Fragnerovy galerie

Já neplánuju vyloženě výstavy individuálních tvůrců architektury, ale rozhodně podobně, jako to dělá VIPER, plánuji oslovovat různé ateliéry nebo jednotlivce, kteří třeba mají nějaký výzkumný projekt nebo se zabývají nějakým tématem, které tam potom vystavíme. Třeba v Brně jsme dělali výstavu s rakouskou architektkou Gabou Heindl, která je jak akademička, tak praktikující nebo teoretička a praktikující architektka. Téma té výstavy bylo dostupné bydlení, takže tam byly zároveň prezentované i některé rezidenční budovy, které ona navrhovala. Výstava nepojednávala primárně o těch stavbách samotných, ale o tom, jak se k bydlení přistupuje v různých městech a jak to třeba vnímá ona a co doporučuje, protože výsledkem potom byl v podstatě manifest bydlení.

Saša MICHAILIDIS, moderátor To byly architektka Barbora Špičáková z Galerie VIPER a ředitelka Fragnerky, urbanistka a kurátorka Karolína Plášková. Výběr z Akcentu tohoto týdne končí. Dobrý poslech dalších pořadů Českého rozhlasu Vltava vám přeje Saša Michailidis.  

Zdroj: 
ČRo - Vltava