Datum zveřejnění: 
20. 6. 2023
Pilotovanou a autonomní elektroformuli, na které pracoval v posledních měsících, představil tým eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Národním technickém muzeu v Praze. Studentské družstvo, které patří mezi desítku nejlepších v Evropě, dosud vyvíjelo autonomní a pilotovaný stroj odděleně. Technologie propojilo, aby vyhovělo pravidlům špičkových soutěží.

"Formule vznikla spojením našich dvou předešlých generací pilotované a autonomní formule. Bude schopna jezdit část závodu s pilotem a část závodu bez pilota," hlásí Jan Cába, který pracuje v mechanické skupině eForce a stará se o propagaci týmu. Nový monopost disponuje motory ve všech čtyřech kolech o výkonu 141,48 kW a kroutícím momentu 1335 Nm. "Nejen díky monokoku ze sendvičové kompozitní struktury z uhlíkových vláken a hliníkových voštin váží monopost pouze 205 kilogramů. Díky těmto vlastnostem je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h do 2,5 sekundy," vypíchl kapitán týmu Tomáš Krejčí některé technické přednosti. O zdroj energie se stará baterie, která je navržena, aby vydržela hlavní závod na 22 km. Další technickou novinkou jsou frekvenční měniče vlastního návrhu, jimiž tým ušetřil přes deset kilo. Pro bezpečnost vozu i účastníků závodu je zabudovaný hydraulický nouzový brzdový systém, který umožňuje formuli na dálku zastavit. Autonomní systémy lze odmontovat, neboť i letos budou závody pro pilotované formule. První ze čtveřice prestižních závodů startuje počátkem července ve Švýcarsku. "Italský závod je čistě autonomní, švýcarský a chorvatský pouze pilotovaný, český kombinovaný," popsal.  

Zdroj: 
Právo