Datum zveřejnění: 
16. 6. 2023
Mladý tým eForce začal novou etapu, představil fúzi autonomní a pilotované formule. Velký krok dopředu letos udělal tým eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické ČVUT (FEL ČVUT). V Národním technickém muzeu v Praze představil fúzi pilotované a autonomní elektroformule, kterou vyvinul v posledních měsících.

Studentský tým, jenž patří mezi desítku nejlepších v Evropě, dosud vyvíjel autonomní a pilotovanou formuli odděleně. Technologie propojil, aby vyhověl pravidlům špičkových soutěží. První ze čtveřice prestižních závodů čeká eForce už počátkem července. Tým tvoří studenti a studentky Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní (FS) ČVUT. "Formule vznikla spojením našich dvou předešlých generací pilotované a autonomní formule. Bude schopna jezdit část závodu s pilotem a část závodu bez pilota," uvedl Jan Cába, který pracuje v mechanické skupině eForce a má na starosti také propagaci týmu. Nový postup vyžadují pravidla nejprestižnější soutěže Formula Student Germany. 

Nový monopost disponuje motory ve všech čtyřech kolech o celkovém výkonu 141,48 kW a krouticím momentu 1335 Nm. "Nejen díky monokoku ze sendvičové kompozitní struktury z uhlíkových vláken a hliníkových voštin je váha celého monopostu pouze 205 kilogramů. Díky těmto vlastnostem je schopna formule zrychlit z 0 na 100 kilometrů v hodině do 2,5 sekundy. O zdroj energie se stará baterie s maximálním napětím 600 V o kapacitě 7,45 kWh, která je navržena, aby vydržela hlavní závod na 22 kilometrů," vypíchl kapitán týmu Tomáš Krejčí některé technické přednosti formule. Krejčí upozornil, že další technickou novinkou jsou frekvenční měniče podle vlastního návrhu, jimiž tým ušetřil přes 10 kilogramů hmotnosti formule. Na studenty pražské fakulty ČVUT v létě čekají závody ve Švýcarsku, Itálii, Chorvatsku a v Česku. V celosvětovém žebříčku je tento tým na 17. pozici. 

Zdroj: 
Metro