Datum zveřejnění: 
11. 5. 2023
Rubrika PRO a PROTI

ANO

JAROMÍR JANISCH doktorand na FEL ČVUT, signatář výzvy k přibrzdění vývoje AI 

Umělá inteligence (AI) je přirovnávána k vynálezu internetu, někdy i počítače, co se týče potenciálních společenských dopadů. Na rozdíl od těchto technologií je však její příchod jako velká nečekaná vlna, tsunami, které brzy zboří zažité konvence a starý řád věcí. Máme se AI bát? Ne, strach zde není namístě. Uvědomělost a připravenost na změny však ano. Zcela jistě přijdou o práci podprůměrní hudební producenti, programátoři, umělci, novináři, spisovatelé, fotografové a o trochu později možná i lékaři, právníci, účetní a další. Když je však pryč to staré, je vždy prostor pro něco nového. Je těžké předpovídat, jak společnost jako celek zareaguje, ale věřím, že najdeme cestu. Vzniknou nové profese, v nichž bude AI hrát klíčovou roli. Je důležité být připravený na změnu, otočit se k budoucnosti čelem a očekávat náraz. A to jsem zatím mluvil jen o společenských dopadech

 

NE

EVA NEČASOVÁ zakladatelka iniciativy AI dětem

Umělá inteligence, strojové učení, internet, pračka, knihtisk, kolo, pazourek. My lidé. Nedokážeme si pomoci – pořád někdo něco vymýšlí. Bylo by skvělé, kdyby si dali vědci, inženýři, kreativci, kutilové a makeři konečně pokoj. Konečně by byl klid. Nemuseli bychom se vzdělávat, rozvíjet se a vyrovnávat s nečekanými situacemi. Pokojně bychom žili na naší krásné Zemi, v souladu s přírodou, se sebou samými. Jsou to totiž technologie, které nám tu idylku tady kazí. Souhlasíte se mnou? Moc bych si přála, aby se diskuse kolem umělé inteligence otočila zpět k nám lidem. Pojďme víc mluvit o tom, jaké mohou být její přínosy pro nás. Od zdravotnictví po zemědělství – umělá inteligence dokáže významně pomoci. Vzdělávejme se, abychom chápali případná rizika. Hledejme cesty, jak AI může pomoci ve vzdělávání, usnadnit práci pedagogům a dětem nabídnout možnosti rozvíjet se v tom, co je baví. Není hodná a zlá AI. Svou neutralitu ztrácí až v rukou lidí. 

 

Zdroj: 
Týdeník Echo