3. 5. 2023
Bude budoucnost dobývání vesmíru ve znamení jaderné energie? To je otázka, jejíž odpověď se pro Evropskou kosmickou agenturu (ESA) snaží najít mezinárodní tým vedený brněnskou firmou OHB Czechspace. Nyní využívané systémy pohonu vesmírných plavidel jsou totiž na hraně svých konstrukčních možností.

"Cílem studie je prozkoumat možnosti použití jaderného paliva pro náročné vesmírné mise v oblasti logistiky a průzkumu vesmíru. Studie poskytne přehled stávajících evropských zkušeností, technologií a kapacit pro vývoj takových zařízení, stejně jako předběžný koncept architektury motoru pro jaderný elektrický pohon. Podmínkou je důsledné posouzení bezpečnostních požadavků, a to od počátečních fází návrhu," vysvětlil vedoucí projektový manažer OHB Czechspace Jakub Ševeček.

V současné době se při letech do vesmíru používá chemický pohon se skladovatelným palivem nebo elektrický pohon se solární energií. Tyto technologie se však blíží hranici svých fyzikálních možností, kdy další navyšování jejich výkonu už není možné. Nový typ elektrického pohonu na bázi jaderné energie by měl pomoci tyto limity překonat a umožnit tak náročnější třídy vesmírných misí.

Pod vedením brněnské firmy budou bádat vědci z Českého vysokého učení technického v Praze, Ústavu vesmírných systémů Univerzity ve Stuttgartu a inženýři z OHB System v Brémách, kteří se specializují na pohonné systémy. Na přípravu studie mají čeští a němečtí odborníci jedenáct měsíců. "Jaderný pohon může být efektivnější než nejúčinnější chemický pohon nebo elektrické pohony omezené sluneční energií, a může tak umožnit průzkum míst, kam se žádná jiná technologie nedostane. To je velká výzva například pro budoucí vesmírné mise za hranice naší sluneční soustavy," řekl vedoucí vědeckého týmu z ČVUT Jan Frýbort