Datum zveřejnění: 
17. 3. 2023
Studenti budou hledat nejlepší využití ocelové konstrukce železničního mostu přes Berounku v Černošicích-Mokropsech u Prahy. Ta bude nahrazena novou v plánované rekonstrukci trati mezi Černošicemi a Karlštejnem mezi lety 2025 a 2028. Město Černošice se však mostní konstrukce nechce zcela vzdát, proto vypsalo ve spolupráci se Správou železnic a Fakultou stavební ČVUT v Praze studentskou soutěž na zpracování návrhů jejího dalšího využití. Termín pro odevzdání soutěžních návrhů je 5. června, následně budou vyhlášeny výsledky. V tiskové zprávě to dnes oznámila Správa železnic.

"Železniční most přes Berounku je součástí 'genia loci' našeho města. Jedná se o ikonickou technickou stavbu, která na každého dýchne historií a i laik na ní vidí špičkovou kvalitu práce jejích architektů i stavitelů," popsal důvody vypsání soutěže starosta Černošic Filip Kořínek (Věci černošické). Řekl, že město bude hledat využití s přidanou hodnotou pro obyvatele i turisty. Studentská soutěž je podle něj důležitým prvním krokem.

Soutěž

Soutěž je primárně určena studentům architektury a stavitelství na Fakultě stavební ČVUT v Praze, zúčastnit se jí však mohou i studenti architektury na dalších vysokých školách. Cílem soutěže je zpracovat urbanistickou a architektonickou studii na využití mostní konstrukce. Jde o to najít pro ni nové umístění i funkci.

"Aktivní spolupráce všech zúčastněných vytváří ojedinělou příležitost vytvořit připomínku historie místa i poctu práci našich předků. Pohled studentů, kteří dokážou na tematiku nahlédnout nově a zároveň znají historický kontext, nabízí možnost vzniku zajímavého řešení," řekl Karel Hájek z Fakulty stavební ČVUT, který v tamním architektonickém ateliéru tento projekt vede. Po skončení soutěže je plánovaná veřejná prezentace všech návrhů.

Součástí tříleté rekonstrukce je dále modernizace stanic Řevnice, Zadní Třebaň, Karlštejn a Dobřichovice. Projekt také počítá se zvýšením traťové rychlosti až na 140 km/h z nynějších 100 km/h, zvýšením bezpečnosti železničního provozu a dopravní kapacity dráhy. Pracovat se bude na necelých 15 kilometrech železniční trati. 

Zdroj: 
Blesk