Datum zveřejnění: 
2. 3. 2023
Vytvořit prakticky vše za asistence rozličných nástrojů, od frézky po 3D tiskárny umožňuje nový předmět Jak vyrobit (téměř) cokoli, určený pro studenty v rámci programu Kybernetika a robotika na Fakultě elektrotechnické (FEL) ČVUT. V ČR jde šířkou témat, která pokrývá, o unikum. Jeho vznik inspiroval stejnojmenný kurz na světově věhlasné univerzitě Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Vyhrnout si rukávy a kutit u ponku klasicky, ručně, anebo pracovat pouze hlavou a technologické novinky poznávat výhradně na obrazovce počítače, případně na papírové sjetině? Experti z FEL našli odpověď. "Vyučující programu Kybernetika a robotika na FEL ČVUT věří, že ideální je kombinace obou přístupů. Praktické dovednosti, které mnohdy studentům chybějí, se nyní snaží doplnit s pomocí nového předmětu," vysvětlil Radovan Suk z FEL. 

Krotit frézu i 3D tiskárnu 

Technik by měl zvládat "přemýšlet rukama". Nejen abstraktně analyzovat, ale pustit se také přímo do osobního testování, vyrobit prototyp a asistovat při výrobě. To znamená umět pracovat s různou škálou nástrojů, s CNC frézami i 3D tiskárnami. Což předpokládá získat znalosti i v tom, co studenti nezvládali. Změnit se to rozhodli pedagogové americké MIT a nyní jejich pražští kolegové z FEL. "Další zajímavostí je, že zadání pro praktickou práci jsou otevřená a studenti tak mají prostor vyrábět to, co sami chtějí. Náš kurz je inspirovaný podobným předmětem na MIT, kde jsem osobně byl díky Fulbrightovu stipendiu, a můžu teď tuto zkušenost předávat dál," popsal zaměření hlavní garant Jiří Zemánek z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. Diskuse o předchozím zadání s ukázkou vybraných řešení, krátký výklad a praktický kurz pro následující úkol – podle tohoto schématu se vyučuje. Na přednášku je čas půldruhé hodiny, tři další jsou věnovány praktické práci. Tím to ale pro posluchače nekončí. "Studenti se musí předmětu věnovat i mimo školu. Někdy si musí pročíst rady a návody, navrhnout a připravit výrobní podklady a také svou práci pečlivě zdokumentovat," upozorňuje Jiří Zemánek. Plán přednášek zahrnuje 14 bodů, například práce ve formátech 2D a 3D a laserové vyřezávání. K praxi patří též sestavení kinetické sochy, tedy díla, jež propojuje prostor, čas, pohyb a světlo. 

Technika a dohled 

"Důležité je, že každý student průběžně dokumentuje práci na svých webových stránkách," vysvětlují pedagogové. I přes náročné požadavky měli žáci o kurz mimořádný zájem. Z 80 se přijetí dočkalo 36. "Cílem je vytvořit rozmanitou skupinu, kde jsou jak začátečníci, tak pokročilí, studenti, kteří tíhnou k technice, i ti, kteří jsou spíše umělecky založení," popisují klíč pedagogové. Důležité je vybavení – například CNC frézky ČVUT pořídila nedávno. Škálu techniky rozšíří i další laser, aby mohli studenti pracovat paralelně. Na závěr absolventi vyhotoví projekt, jenž má pokrývat minimálně 3D návrh i s výrobou a elektroniku s řídicím procesorem. "Posluchači plánují například elektronický hudební nástroj, komunikační zařízení pro mobilní roboty, posilovací pomůcky s elektronikou pro řízení a sledování tréninku nebo žabí budík," představil závěrečné práce Zemánek. Škola je zamýšlí prezentovat na výstavě.  

Autor: 
Jan Bohata
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes