Datum zveřejnění: 
28. 2. 2023
Jak vyrobit (téměř) cokoli se jmenuje nový povinně volitelný předmět na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze (FEL).

V českém prostředí jde rozsahem o unikátní předmět, studenti se v něm naučí používat softwarové a hardwarové nástroje k tvorbě projektů s pomocí digitální výroby, zaměřením se však nemusejí omezovat pouze na robotiku či elektrotechniku. "Zájem o kurz byl mimořádný a brzy po jeho vypsání jsme bohužel museli odmítnout zájemce z jiných programů, než je Kybernetika a robotika," říká přednášející Jiří Zemánek z FEL, který v roce 2020 absolvoval na Massachusetts Institute of Technology (MIT), věhlasné univerzitě zaměřené především na techniku. Nezastírá, že při vedení první skupiny o 30 studentech očekává určité porodní bolesti "Vzhledem k tomu, že podstatou je praktická výuka, kdy se využívají nákladné stroje, je třeba zajistit dostatek materiálu a zároveň fl exibilní dohled a podporu vyučujících, bereme i my tenhle předmět jako určitý prototyp, který budeme průběžně ladit," uvedl. Myšlenku, že technik by měl umět přemýšlet rukama, tedy nejen abstraktně analyzovat, ale pustit se do osobního testování, vyrobit prototyp nebo alespoň být v bližším kontaktu s procesem výroby, propaguje věhlasný profesor Neil Gershenfeld, ředitel laboratoře Center for Bits and Atoms na univerzitě MIT a zakladatel celosvětové sítě otevřených dílen Fab Lab. "Profesor Gershenfeld zavedl předmět na MIT původně proto, že tam měli dílny dobře vybavené nástroji, ale studenti s nimi neuměli pracovat. Nakonec vznikl formát, jehož cílem je prostě naučit se materializovat své nápady, a to v nejširším slova smyslu," vysvětlil. 

Zdroj: 
Právo