Datum zveřejnění: 
26. 2. 2023
Studentský závodní tým eForce FEE Prague Formula působící na Fakultě elektrotechnické ČVUT výrazně poskočil v hlavní kategorii žebříčku elektroformulí 279 vysokoškolských týmů z celého světa.

Nyní je v první desítce nejlepších evropských týmů, na 17. příčce celosvětově a první mezi soutěžícími z tuzemských vysokých škol. Jde o jedno z nejlepších umístění v historii týmu eForce. Na konstrukci pilotované i autonomní elektrické formule v něm spolupracují studenti a studentky z různých fakult ČVUT, zejména z FEL ČVUT a FS ČVUT. "Předešlá závodní sezóna byla pro tým jednou z nejúspěšnějších v celé historii týmu. Své dva monoposty eForce předvedl na šesti závodech, a to ve Švýcarsku, v Itálii, Maďarsku, Německu, Chorvatsku a v neposlední řadě také na domácích závodech v České republice. Dohromady tým získal mnoho cenných umístění v jednotlivých disciplínách: osm prvních míst, šest míst druhých a čtyři třetí místa," popsal kapitán týmu Tomáš Krejčí. "V celkovém hodnocení týmů se tak nyní eForce posunul celosvětově na 17. místo, na 9. místo v Evropě a v Česku drží první příčku," upřesnil Krejčí, student Fakulty strojní, který zároveň pracuje na katedře elektrických pohonů a trakce FEL ČVUT.  

Prestižnímu žebříčku vévodí tým z Universität Stuttgart, na druhém místě jsou zástupci Nagoya University a bronz míří na Nový Zéland – k soutěžícím z University of Auckland. Podle dalšího z členů eForce, Jana Cáby, byl na konci roku 2021 tým z ČVUT na 48. příčce. Poskočil tedy o úctyhodných 30 míst. "V období pandemie covidu se ale žebříček příliš neaktualizoval," dodal Cába, který má na starost propagaci eForce.  

Pražský tým loni "trhl" rekord v počtu závodů, kterých se jeho pilotovaná i autonomní formule zúčastnily. I letošní sezona bude pro člen(k)y eForce velmi rušná, a navíc s novinkou. Tým, který dosud závodil s elektrickou pilotovanou formulí a elektrickou autonomní formulí, totiž pracuje na spojení těchto vozů v jeden. "Formule tak bude schopna jezdit jak s pilotem, tak bez pilota," podotkl Krejčí. Tým tím reaguje na to, že organizátoři nejprestižnějších závodů Formula Student Germany rozhodli, že zůstane už jen jedna závodní kategorie – autonomní elektrická. Aby mohl eForce dále závodit ve světové špičce, musí postavit formuli podle těchto pravidel. "Náš tým by pak rád navázal na své úspěchy i v sezóně 2023. Začátkem července tak bude obhajovat první místo ve Švýcarsku. Následně se zúčastní závodů v Itálii, Čechách a na nejprestižnějších závodech v Německu," uzavřel Krejčí. Novou formuli tým představí na jaře. Tým eForce FEE Prague Formula v tomto akademickém roce čítá přes 60 lidí. Při plánování a stavbě formulí mohou studenti a studentky otestovat v praxi své znalosti techniky, elektrotechniky, elektroniky, IT i managementu. První elektrickou pilotovanou formuli postavilo někdejší osazenstvo týmu v roce 2010. Další velký posun nastal v roce 2020, kdy se eForce, i přes náročné podmínky a omezení v důsledku pandemie covidu-19, podařilo postavit a zprovoznit první plně autonomní formuli v Česku. 

Autor: 
Jiří Cysař
Zdroj: 
cysnews.cz