Datum zveřejnění: 
23. 2. 2023
Rozhodnutí Evropského parlamentu o zákazu výroby aut se spalovacími motory od roku 2035 vyvolalo řadu ostrých reakcí. Mělo by se nařízení ještě revidovat? "Určitě ano. Jde o nekvalifikované rozhodnutí, které není podloženo fakty," míní Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT v Praze. "Automobilky s tím počítají ve vývojových plánech, takže je legitimní očekávání, že se to měnit nebude," reaguje europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti).

Macek je jedním ze signatářů otevřeného dopisu, ve kterém akademický think-tank Realistická energetika a ekologie žádá premiéra Petra Fialu (ODS), aby se osobně zasadil o revizi nařízení o konci spalovacích motorů. "Obvykle, když se něco zakazuje, měla by být k dispozici lepší náhrada. A ta není ani adekvátní té, kterou momentálně máme, natož pak, aby byla lepší v celém spektru, které je zapotřebí nahradit. Nejde jen o největší vozy – na ty jsou automobilky připraveny –, ale jde o všechny osobní automobily čili o prostředky individuální mobility, která poskytuje lidem svobodu," vysvětluje. Peksa, který v europarlamentu hlasoval pro nařízení, se ale toho, že není náhrada za auta se spalovacími motory, neobává. "Pracujeme s tím, že automobilky v podstatě řekly, že ji mít budou. Už v roce 2016 ředitel vývojového oddělení Volkswagen, kam patří i česká Škodovka, říkal, že vyvíjí poslední generaci spalovacích motorů. V roce 2021 zveřejnila firma strategii, která předpokládá, že se u Škodovky zvýší podíl prodaných elektromobilů na 70 procent. Když se podíváte, jakým způsobem to funguje v zahraničí, například v Norsku tvoří dnes 80 procent nově prodaných automobilů elektroauta," upozorňuje europoslanec a pokračuje: "Je tedy celkem zjevné, že alternativa existuje a počítá se s tím, že v roce 2035 ji budeme schopni nasadit. Tvrzení, že alternativa není, tedy považuji za nepravdivá, když to řeknu slušně."  

Pokrytectví automobilek? 

Macek nesouhlasí s tím, že automobilky samy bez ohledu na nařízení oznamují konec prodeje aut se spalovacími motory. "Pohybujeme se v oblasti ohromného pokrytectví," říká. "Pan Peksa zřejmě neví, jaké ohromující částky dostala koncem minulého roku Škoda Auto na zabezpečení výzkumu spalovacích motorů. Vycházím z faktů, které Škodovka dokonce zveřejnila, a peníze už má na účtu. V poslední době se setkáváme s velkou ideologizací skutečnosti. Ta vždy souvisí s tím, že se prozradí jenom pěkná část, ale pololež se zamlčí. To je bohužel v případě elektromobility velice typické. Automobilky musí nějak vyžít a rozhodně nebudou zdůrazňovat, že budou just dělat spalovací motory," prohlašuje Macek z ČVUT. Podle Peksy je přístup automobilek otevřený, nemá pocit, že by ve vývojových plánech něco zastíraly. "Férově s nimi mluvíme dlouhodobě. S přechodem na čistou mobilitu počítají. Je to celosvětový trend. V Evropě máme stanovený rok 2035 a podobně ho má stanovený třeba Kanada nebo Japonsko. Není to žádná raketová věda, jde o normální technologický vývoj a automobilky se mu přizpůsobují, nebo ho dokonce samy táhnou. Protože chtějí konkurovat ať už čistší mobilitou, nebo modernější technologií oproti svým soupeřům," vysvětluje. 

Norsko je příklad naprosto zavádějící 

Podle Macka je ale třeba brát v úvahu i ekonomické a sociální faktory. "Zákazník musí být připraven na to, že si bude kupovat auto v dnešních cenách hodně přes milion korun. To samozřejmě asi nepůjde ve všech vrstvách společnosti. Norsko je příklad naprosto zavádějící. Norsko bohatne na prodeji fosilních paliv, ze kterých pak dotuje svou vlastní pokryteckou čistotu uvnitř svého státu," zdůrazňuje. Připomíná také, že nebezpečí zákazu spalovacích motorů, na které upozorňují i autoři otevřeného dopisu premiérovi, je především v nevyrovnanosti ekonomiky Evropy. "V tom, že chudší Východ je orientován průmyslověji a nemá spotřební koš pro hodnocení dopadů stejný jako Západ. Chtě nechtě musíme srovnávat některé ceny světové evropské a některé ceny, které jsou přizpůsobeny kupní síle zdejšího obyvatelstva," naznačuje. Peksa připouští, že elektroauta jsou v průměru v současné době dražší. Je to podle něj dáno cenou baterie. Celkově je ale podle něj elektroauto jednodušší, má podstatně méně dílů. "Předpoklad je, že vzhledem k tomu, že ušetříme na nějakých součástkách, nakonec se s elektroauty dostaneme k nižším cenám, než kolik mají momentálně spalovací auta," míní europoslanec. Souhlasí s tím, že se východní Evropa dostala do pozice montovny. Je proto podle něj třeba, abychom ji upgradovali, aby se stala mozkovnou. "Nechci tvrdit, že tady hodláme petrifikovat strukturu hospodářství v takové formě, v jaké je, protože prostě postupně zastarává. A pokud nedokážeme ekonomiku reformovat a modernizovat, tak nám vlak skutečně ujede," varuje. "Daleko radši bych tady měl vývojová oddělení než montážní linky. A daleko radši bych vyvíjel nové technologie, než se stresoval s tím, že něco, na co jsme tady momentálně specializovaní, bude muset končit," konstatuje Peksa. 

Zdroj: 
Čro- plus.cz