Datum zveřejnění: 
3. 1. 2023
Mimořádné téma dneška představuje energetika – její zdroje, distribuce a především cena, kterou za ni domácnosti platí. Netradiční pohled do této sféry nabízí nová online hra Energo Play. Její princip lze shrnout pod jednoduchým názvem "Jak nenaštvat zákazníky a nezkrachovat?". S touto hrou uspěli studenti Fakulty elektrotechnické (FEL) ČVUT.

Není to pouze zábava pro mládež, popisují novinku Energo Play kybernetici. "Hra má přispět ke zvýšení energetické gramotnosti středoškolských studentů, ale i široké veřejnosti," vysvětlil Radovan Suk z FEL. Hra ve 13 kolech, z nichž každé shrnuje jeden rok, přibližuje lidem fungování velké energetické firmy a principy tohoto odvětví. Hráč se stává ředitelem velké energetické firmy a v této roli plní úkoly a řeší problémy zahrnující vše, co se může odehrát v řetězci od získávání zdrojů přes chod elektrárny až například po to, co souvisí s klientskou sítí.

Hra je zajímavější o to, že má reálné pozadí. "Odborné otázky a podklady přitom tvůrci diskutovali s experty ze společností Česká energetická přenosová soustava (ČEPS) a Technologická gramotnost," objasnil Radovan Suk.

Energetický mix

Na vývoji hry její tvůrci pracovali necelý rok a jejich činnost není dosud u konce. "V každém kole si hráč nastavuje energetický mix na následující rok, vybírá zdroje, ze kterých se bude elektřina vyrábět. To také výrazně ovlivňuje kritéria a hodnocení hráče. Podle úrovně kritérií hráč postupně sbírá body. Cílem hráče je udržet hodnocení v rovnováze a na co nejvyšší úrovni," popsal ji jeden z autorů Stanislav Sadílek. Volby jsou hodnoceny podle čtyř kritérií – vlivu na životní prostředí, popularity u zákazníka, finančních dopadů a stability elektrické sítě. Cílem hráče je udržet hodnocení v rovnováze a na co nejvyšší úrovni. Ve výsledkové listině si pak různí účastníci mohou porovnat, jak dopadli, a na základě toho také diskutovat o zvolených strategiích. "Tím dále plnit náš cíl – tedy vzbudit pozornost a zájem o energetiku," shrnují tvůrci.

V současnosti, na počátku roku, autoři svou hru dále "vylaďují". A to jak její vzhled, tak obsah. "Momentálně pracujeme na nové grafické podobě hry, aby byla pro hráče poutavější. A také nám dovolí přidat některé nové prvky, jako třeba graf, který vysvětluje tvorbu ceny elektřiny," objasňují tvůrci. Zahrát si Energo Play zájemci mohou například přes webové stránky FEL.

Mladí a nadšení

Pozoruhodnou vzdělávací aplikaci vytvořila trojice mladých počítačových nadšenců ještě v době, kdy společně studovali benešovské gymnázium. A uspěli s ní na energetické olympiádě, prestižní soutěži, jejíž ročník proběhl na konci uplynulého roku na FEL. Tohoto ročníku neobvyklého klání se účastnilo 75 studentů a studentek z různých škol z České republiky rozdělených do 25 týmů.

Tvůrci energetické hry po maturitě zamířili na jednotlivé studijní obory v rámci ČVUT. Stanislav Sadílek studuje obor softwarové inženýrství a technologie, Ondřej Pelc obor otevřená informatika. Oba obory jsou na FEL. Třetí vítěz, Ondřej Dolejš, zvolil studium na fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské.

FEL s nadanými středoškoláky, nadšenými kybernetikou a IT v mnoha podobách, pracuje dlouhodobě. Mladým to i usnadňuje přijetí na tuto školu. "Dostat se sem lze i bez přijímaček z matematiky díky výbornému průměru z vybraných předmětů, umístění na středoškolských olympiádách či odborných soutěžích," vysvětlil děkan FEL Petr Páta.

Energetická olympiáda není jedinou možností, kde se mohou středoškoláci seznámit s FEL. Ta například pořádá též školení pro etické hackery, tedy počítačové experty, kteří se chtějí učit systémy hájit. "Jde o výkvět nejnadanějších etických hackerů, kteří úspěšně prošli třemi koly soutěže v kybernetické bezpečnosti," představil své svěřence Jaroslav Burčík, vedoucí centra pro kybernetickou bezpečnost FEL. Dostat se však me- zi vyvolené, kteří se probojují až do finále mezi nejlepší etické hackery, není jednoduché. Adepti procházejí několika koly. Loni se hlásilo 5 500 mladých, do finále experti FEL vybrali 40 z nich. 

Autor: 
Jan Bohata
Zdroj: 
MF Dnes