Datum zveřejnění: 
7. 12. 2022
V říjnu se během pracovní cesty do Izraele svezla česká ministryně pro výzkum a inovace Helena Langšádlová 09) ve voze, který řídila umělá Půlhodinová projížďka po Jeruzalémě, zorganizovaná pro ministryni a její doprovod, byla součástí programu zaměřeného na možnosti spolupráce mezi českými a izraelskými výzkumníky. Cílem společného projektu je spustit první samořiditelné autobusy i v ulicích Prahy. První prototyp by mohl na zkušební okruh mimo veřejnou dopravu vyjet už příští rok.

Langšádlová po návštěvě Izraele řekla, že rozvoj autonomní mobility v Česku má její podporu. "Úroveň a kvalita jízdy samořízeným autem, kterou jsem mohla sama jako cestující zažít v plném jeruzalémském provozu, mě více než příjemně překvapila. Je ale jasné, že na cestě kzapojení autonomního řízení do veřejné dopravy bude třeba ještě vyřešit řadu komplexních problémů," napsala ministryně v tiskovém prohlášení.

Právě během této návštěvy podepsali členové české delegace memorandum o spolupráci mezi ČVUT a nadnárodní firmou Mobileye, která (TOP inteligence. pro samořiditelné vozy vyvíjí například kamery a software. Součástí dohody je i česko-izraelská projekční firma Pražské inovační centrum pokročilých technologií a výzkumu (pATRIC) a česká VDT Technology, která na tuzemském trhu bude Mobileye zastupovat. Záměrem společného projektu je využít 15 elektrických minibusů Cristal francouzské firmy Lohr, které budou s pomocí software a kamer Mobileye modifikovány na samořiditelné. Erik Feldman, předseda představenstva VDT, HN potvrdil, že první takový minibus by mohl vyjet na neveřejný testovací okruh už příš -tí rok. Nasazení do reálného provozu je ale ještě nejméně tři roky daleko a bude záviset mimo jiné na změně řady zákonů. I tak by zatím minibus jezdil s operátorem - člověkem, který bude na jízdu dohlížet a bude moci do řízení případně zasáhnout, řekl Feldman.

V tiskové zprávě ČVUT stojí, že "pilotní fáze projektu je testovací, v České republice se bude z technického i provozního hlediska zkoušet nejméně 15 nově vyvinutých vozů. Autonomní autobus by byl nejdříve uveden na český trh a následně i do dalších zemí". Odborníci upozorňují, že než se auta a autobusy bez řidičů na českých silnicích objeví, bude třeba ještě stávající technologie vylepšit a vyřešit řadu sporných otázek týkajících se bezpečnosti a etiky. Například kdo odpovídá za případnou škodu nebo újmu na zdraví, pokud vůz havaruje. Děkan Fakulty dopravní ČVUT Ondřej Přibyl ale označil projekt za důležitý milník jak pro elektromobilitu a tuzemskou veřejnou dopravní síť, tak i pro fakultu, neboť ta se vývoji autonomních systémů a jejich integraci do chodu měst dlouhodobě věnuje. "Zavádění autonomních řešení ve veřejné dopravě je důležitým tématem v době, kdy města usilují o čistší a bezpečnější ulice pro své obyvatele," napsal Přibyl. Klíčovým partnerem v projektu bude Mobileye.

Firmu založil v roce 1999 profesor Hebrejské univerzity Amnon Shashua, jenž zkoumal systém, kterým stroje dokážou "vidět" - tedy detekovat jiné předměty pomocí kamery a softwarových algoritmů. Firma se postupně rozrostla na důležitého dodavatele automobilových bezpečnostních technologií, zprvu například asistenta při nouzovém brzdění.

Jedním z prvních vozidel využívajících technologii Mobileye bylo BMW. Na vozidlech bez řidiče ale už firma spolupracovala i s Volkswagenem nebo Teslou. Mobileye, sídlící v Jeruzalémě, koupil v roce 2017 Intel. Firmu dosud ovládá, ale část akcií letos umístil na newyorskou burzu Nasdaq. Společnost má pobočky od New Yorku až po Tokio. Po tragické nehodě samořiditelné Tesly Model S v roce 2016 se obě firmy vzájemně obviňovaly z pochybení a spolupráci ukončily.

V Praze sídlící VDT se zabývá digitalizací a internetem věcí. Vyvíjí systémy pro chytrá města a dopravu. Její řešení umožňují hlásit kolony nebo vytížení parkovišť. Upozorňují také na špatné parkování, jízdu v protisměru nebo projíždění křižovatky na červenou.

M in ib u s Cris tal  Minibusy, které česko-izraelský projekt použije k předělání na vozy bez řidiče, vyrábí francouzská firma Lohr ze Štrasburku. Jednotlivé vozy lze snadno spojovat za sebou a přizpůsobovat je tak flexibilně potřebám městské dopravy. Do jednoho vozu se vejde 14 osob a je možné za sebou seřadit až čtyři jednotky. Baterie podle výrobce vydrží na den provozu, při rychlonabíjení dosáhne plnou kapacitu za 120 minut, poloviční za 45 minut. Vůz má dojezd 120 km a dosahuje maximální rychlosti 50 kilometrů v hodině. První takový minibus by mohl vyjet na neveřejný testovací okruh už příští rok. Nasazení do reálného provozu je ale ještě nejméně tři roky daleko. 

Zdroj: 
Hospodářské noviny