Datum zveřejnění: 
29. 11. 2022
„Vždycky jezdí jenom jedna formule na čas, nikoliv wheel to wheel. Je to kvůli bezpečnosti a servisovatelnosti vozů. Formule má předem vyznačenou trať ze žlutých a modrých kuželek, která je široká tři metry a je předem neznámá. V prvním kolečku si formule trať projede, v druhém si ji zapamatuje a potom ji projíždí rychleji a rychleji,” popisuje Jan Cába ze závodního týmu studentské formule, který byl dopoledním hostem na Rádiu ZET.

„Závodíme pod Fakultou elektrotechnickou na ČVUT. Jezdíme po celé Evropě. Máme vlastní pravidla i disciplíny a snažíme se soutěžit proti veškerým univerzitám, především těm německým, které patří mezi světovou špičku,” zmiňuje Cába. Tým z Českého vysokého učení technického má jednu elektrickou a jednu autonomní elektrickou formuli. Ta je schopná čistě bezpilotní jízdy po předem vyznačené trati z kuželek. „Při závodě formuli řídit nesmíme. Máme jen ovladač umožňující její nouzové zastavení,” zdůrazňuje Jan Cába, který se stará o PR týmu. 

„Na akceleraci jsme dosáhli rychlosti 27 metrů za sekundu v cílové rovince. První kolečko většinou projíždíme stabilní rychlostí sedm metrů za sekundu a podle náročnosti trati se zrychluje. Sedm metrů za sekundu je přibližně dvacet kilometrů za hodinu,” upřesňuje student ČVUT. „Tratě jsou často spíš technické, takže u autonomní formule není prostor pro větší rychlost. Pilotovaná formule na trati průměrně jede 60 kilometrů za hodinu. Její maximální rychlost je 120 kilometrů za hodinu. Jsme limitováni otáčkami motoru. Dbáme spíš na zrychlení,” uzavírá člen týmu studentské formule. 

Poslechněte si celý rozhovor: Anopress - zobrazení originálu|nahrávky 

Autor: 
Martin Karlík
Zdroj: 
Radio Zet