Datum zveřejnění: 
25. 10. 2022
Škola hrou je heslo, které razil jeden z největších českých myslitelů Jan Amos Komenský. Platí už stovky let. Jedním z příkladů, jak skvěle funguje, je vývoj elektrického monopostu, na kterém od prvního šroubku po programování řídicích jednotek pracovala padesátka studentů pražského ČVUT. Výsledkem roční práce je nová verze elektrické formule FSE.11, kterou doplnil i samořiditelný monopost DV.01.

Studentské formule
Projekt studentských formulí má ve á v světě již více než čtyřicetiletou tradici. ra adici. Vznikl ve Spojených státech a do Evropy o E soutěž, ve které je nyní zapojeno oj na 800 univerzit z celého světa, dorazila v roce 1998. Čeští studenti nt ti se přidali v roce 2007, kdy na ČVUT VU T začal projekt stavby vlastní formule. mu le. Když píšeme "vlastní formule", myslíme tím vlastní od naprosté - ho základu. Původně šlo o vozy s pohonem zadních kol, od roku 2015 mají monoposty pohon všech kol a o rok později mají samostatný st monokok. Celkem v vzniklo 11 formulí, na je jejichž tvorbě strávili studenti tisíce hodin a posléze st s absolvovali desítky závodů. A dařilo se jim, v jednom závodě v USA dokonce porazili studenty z veleslavné MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Nový drak
Nejnovější formule dostala název FSE.11 a je opravdu rychlá. Z nuly na 50 km/h zrychlí za 1,25 sekundy, na stokilometrovou rychlost se pak dostane za necelé tři sekundy, což je hodnota lepší než u věhlasných modelů Porsche nebo Ferrari. Nejvyšší rychlost činí dle nastavení zhruba 125 km/h, ale to, jak rychle formule jede, není u studentských závodů tak podstatné. Poslední evoluce má poháněná všechna čtyři kola – v každém je jeden elektromotor o výkonu 36 kW a točivý moment 29 newtonmetrů. Celkový výkon elektromotoru ale není 141 kW, kvůli předpisům v závodu je elektronicky snížen na 80 kilowattů.

20 minut a 22 kilometrů
V rámci samotných soutěží probíhajících po celém světě trvá samotný závod zhruba 20 minut. I proto jsou baterie dimenzované pouze na dojezd přibližně 22 kilometrů (celková energie baterií činí 7,45 kWh). Zajímavostí je, že studenti si navrhli a vyrobili vlastní systém pro monitorování a správu článků akumulátoru i vlastní měřicí techniku.

Všechno vlastní
Formule mají dvě sběrnice typu CAN, která se běžně používá i v sériových automobilech. Díky nim řídicí jednotky mají informace o poloze pedálů, senzorů kol, úhlu natočení volantu a podobně. Dále těmito sběrnicemi putují data z dalších senzorů, například teploty klíčových komponent nebo různá diagnostická data. Studenti si do obou svých formulí přidali kontrolu prokluzu kol a takzvaný torque vectoring, který pomáhá při zatáčení.

Tým z ČVUT
Pražský tým má celkem šest jezdců. Jednou z podmínek je, že nesmějí mít profesionální závodní licenci. V rámci tréninku se kromě jízdy na letištních plochách využívá také simulátor, který si studenti sami postavili. A jak se jim daří v letošních závodech? Velmi dobře, jak potvrzují aktuální výsledky. "Sezonu 2022 jsme začali, jak nejlépe jsme mohli, a to celkovou výhrou ve Švýcarku, poté jsme pokračovali na polygonu v Mostě, kde jsme byli celkově druzí. Tyto výsledky jsou za pilotovanou formuli FSE.11. S autonomní formulí DV.01 jsme dokázali vybojovat krásnou bronzovou příčku na závodech v Mostě," řekl pro kapitán týmu Tomáš Krejčí.

TOMÁŠ KREJČÍ, KAPITÁN TÝMU

Jak probíhá příprava na závody?
Vše začíná na začátku roku, kdy se musíme jako tým dostat na závody skrze testy od pořadatelů závodů. Nejčastěji jsou to otázky z pravidel FS (Formula Student), fyziky, mechaniky a elektromechaniky. Dalším krokem je odevzdávání dokumentů o návrhu formule, jestli splňují technické požadavky Formula Student. Příprava jako taková bývá nejintenzivnější 14 dní před závody, to se musí vše zabalit – jak náhradní díly pro formuli, tak zázemí pro členy.

O co přesně jde v závodech?
Závody jsou rozděleny na statické a dynamické disciplíny, které jsou různě bodované. Nejdůležitější je hlavní disciplína Endurance, ve které jezdíme na vykuželkované trati. Za každou shozenou kuželku je penalizace 2 sekundy.

Jakou přípravu na závody jezdci procházejí?
Tým eForce má v týmu 6 pilotů. Výběrové řízení budoucích pilotů nejčastěji probíhá na motokárové trati, tam zjistíme, kdo má a kdo nemá potenciál. Poté si vybraní jedinci vyzkouší starší monopost, zde už se ukáže, kdo bude jezdit a kdo ne. Samozřejmě během roku trénujeme na našem simulátoru zabudovaném v monokoku formule. Je to skvělá průprava na to si zvyknout na odpor v řízení a na jízdu mezi kuželkami.

Zdroj: 
ABC