Datum zveřejnění: 
20. 10. 2022
Elektrotechnici z ČVUT vyvíjí technologii pro umění i archivnictví. Poznají i zfalšovanou fotografii.

Sofistikované technologie pomohou odhalovat padělky fotografií. Jednu z novinek vyvíjejí specialisté z Fakulty elektrotechniky (FEL) ČVUT. Jejich technologie může pomoci také v oblasti umění, do níž lidé v současnosti každoročně investují desítky milionů korun. Až polovina obchodovaných komodit na trhu s uměním mohou být padělky, uvádějí odborníci z umělecké branže i policisté. S tím, jak se obchod s těmito předměty přesouvá na internet, riziko podle expertů roste. Přesná čísla zjistit nelze, padělání se týče všech uměleckých předmětů, které lze zpeněžit. Kupkovy studie k obrazům Amorfa, Dvoubarevná fuga nebo Čáry, plochy, hloubka – tyto kresby se před časem dostaly i do sbírek Národní galerie (NGP). Kurátoři je zakoupili v dobré víře, že jde o originály, ale šlo o padělky. "Nenaplněné umělecké ambice a samozřejmě také peníze, v mnohých případech však vznikaly padělky i s dobrým úmyslem, například z důvodu nahrazení originálu in situ (na původním místě pozn. red.). Jestliže však byly okolnosti pořízení kopie zapomenuty či nesprávně vyhodnoceny, mohla být i práce zhotovená ve vší počestnosti zpětně pokládána za falzum," popsala motivaci vzniku falz Olga Kotková ze Sbírky starého umění NGP. Důležité jsou proto metody, jak podvrhy odhalit. Možnost nabízí hyperspektrální kamera a následné zpracování obrazu. Tato metoda umožní identifikovat padělky autorských fotografií, pomoci však může třeba galeristům či sběratelům, kteří do umění ukládají peníze, jinde požírané inflací.

Určení pravosti umělecké fotografie
Výzkumníci z Fakulty elektrotechniky Českého vysokého učení technického (FEL ČVUT) vyvinuli díky zmíněným technologiím nové postupy pro ověřování originálních autorských tisků. Tato metoda může nalézt uplatnění také v mnoha dalších vědních oborech. "Pro prokazování autorského původu v umělecké fotografii jde o metodu průlomovou," řekl Radovan Suk z FEL ČVUT. V éře digitální fotografie je totiž obtížné prokázat, že disponujete skutečně autorským tiskem, protože si každý může vytisknout fotku, na jaké chce tiskárně. Bude mít ale významný dopad také na archivnictví a všude tam, kde záleží na tiskové kvalitě dokumentů určených pro dlouhodobou archivaci. To jsou například výtvarné fotografie, papírové dokumenty a další části tisku, které si mají v čase uchovat hodnotu. "Pro archivní tisky se převážně využívají vůči světlu a UV záření odolné inkousty na bázi pigmentu. Často jsou ale z finančních důvodů nahrazovány nebo falšovány barvami, jež mají nižší, v průměru čtvrtinovou odolnost proti vyblednutí a jsou pro archivaci nevhodné," uvedl za autorský tým Petr Páta, výzkumník z katedry radioelektroniky a současně děkan FEL ČVUT.

Ochráněné investice
Rozeznat pouhým okem rozdíl mezi tiskem na bázi pigmentu a jeho levnější variantou na bázi barviv je často obtížné i pro odborníka. "Naše metoda představuje jednoduchý nástroj pro jejich jednoznačné rozlišení," zdůrazňují odborníci z FEL. S ohledem na výrazný potenciál uplatnění u autorského tisku probíhá výzkum na FEL ČVUT v Praze ve spolupráci se společností FOMEI, která podniká mimo jiné v oblasti fototisku. Firma spolupracuje s profesionálními fotografy a galeristy, kteří by ocenili možnost jednoznačného detekování padělků. Mělo by to velmi pozitivní dopad na daný segment trhu s uměleckou grafikou a fotografií. "Fotografie a umělecká grafika se stávají předmětem větších a větších investic. Sběratelé umění rozšiřují své sbírky o digitálně tištěné fotografie a požadují k nim certifikát potvrzující autorství, unikátnost či limitovanost dané série a potvrzení dlouhodobé obrazové stálosti," řekl Jan Kaiser ze společnosti FOMEI. Ta na výzkumu spolupracuje s FEL. Pokud takový certifikát pravosti chybí, je to první signál k opatrnosti. Navrhovaná metoda může odhalit nasazení papírů a inkoustů s nízkým archivačním potenciálem, nebo naopak potvrdí dlouhodobou stálost, tedy velmi pomalé stárnutí. "Když nasnímáme nový typ fotografie, vezmeme data z naší databáze. Vzhledem k tomu, že metoda funguje na principu odrazivosti – různé inkousty odrážejí na různých vlnových délkách – porovnáváme nově nasnímaná data s další databází. Algoritmus je přednastavený, vlastní porovnání už je velmi rychlé," popsal výzkum doktorand Lukáš Kraus z FEL. Právě algoritmus, který je založený na matematickém přístupu a obrovské databázi, je na celém výzkumu odborníků z FEL nejoriginálnější. Díky tomu dokážou vědci po naskenování rychle určit řadu klíčových dat.

Do zkoumání uměleckých děl bývá zapojen tým odborníků NGP působících ve sbírkách, restaurátorském ateliéru, chemické laboratoři či archivu. Ve složitějších případech pak galerie spolupracuje s renomovanými specialisty z Ústavu jaderné fyziky Akademie věd ČR či s kriminalisty.

 

Autor: 
Jan Bohata
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes