Datum zveřejnění: 
20. 8. 2019

Po nově otevřené zkušebně leteckých motorů chce GE Aviation spustit v Česku do tří let také výrobní závod 

PRAHA Letecký průmysl nyní zažívá v Česku renesanci. Po letech nejistoty a obav, že klíčové firmy, jako je třeba kunovický Aircraft Industries, ukončí provoz, přichází oživení. V Hradci Králové byla zkraje prázdnin slavnostně otevřena nová zkušebna leteckých motorů, kde spolupracují ČVUT v Praze a letecká divize amerického koncernu General Electric (GE). 

V Hradci tak navázali na pracoviště, které škola s firmou otevřely loni v pražských Letňanech. Kromě toho GE údajně hodlá letecké motory do tří let vyrábět v novém závodě. 

Start s pomocí penzistů 

„Obnovujeme své znalosti v oboru. Museli jsme povolat penzisty,“ popisuje děkan Fakulty strojní ČVUT v Praze Michael Valášek. Vyučující se škola také snaží získávat mezi svými doktorandy. Zájem o obor týkající se právě leteckých motorů se přitom mnohonásobně zvýšil – místo jednoho studenta jich je v ročníku už 16. 

Obor byl podle Valáška zcela „vybydlen“. Studenti neviděli v této oblasti uplatnění a hrozilo, že se tomu škola úplně přestane věnovat. Podle Valáška je vždy důležité, aby v každém klíčovém strojírenském oboru v Česku nějaká firma fungovala s vlastním výrobkem a výrobou. To udržuje zájem studentů o konkrétní oblasti a usnadňuje jim to uplatnění, na vysoké škole v oboru to pak udržuje znalosti v oboru. Automobilový průmysl zůstává silný hlavně díky vývoji ve Škodě Auto, výrobu a vývoj kolejových vozidel stimuluje Škoda Transportation a právě investice americké GE Aviation oživila český zájem o vývoj a výrobu leteckých motorů. 

„Investice do našeho odvětví vítáme, i když by nešlo přímo o produkt, který bude vhodný pro naše letouny. Letectví je perspektivní obor,“ říká Tomáš Mertl, obchodní ředitel kunovického podniku Aircraft Industries. Firma používá motory GE, ale jiný typ, než jaký by se měl v Česku vyrábět. 

Důvěra Američanů 

ČVUT v Praze se díky nové spolupráci s GE Aviation může dostat k moderním technologiím a podílet se nejen na vývoji klíčového turbovrtulového motoru pro světové trhy, ale i dalších motorů. Šance je to o to větší, protože Američané nyní vstupují na trh, který dosud zcela přenechali konkurenci. Znamená to, že zatím nemají takové zkušenosti ani vývojové zázemí jako například u proudových motorů pro velká letadla. 

„Jsou ochotni nám věřit,“ pochvaluje si Valášek. 

Rostoucí zkušenosti s leteckými motory mohou pomoci i automobilovému průmyslu. V obou oblastech je tlak na vyšší efektivitu a nižší emise. Část technologií, které by mohly motory v letadlech i autech vylepšit, je přitom obdobná. Obory se tak mohou vzájemně inspirovat. 

Hvězdné plány 

Pro školu ale projekt znamená také výrazné náklady se zatím nejasným výsledkem. Sází ale i na to, že by se mohla podílet na vývoji nosné rakety z evropského kosmického programu, další příležitost by mohla přinést i zvažovaná kancelář agentury EU pro kosmické aktivity v Praze. 

Stát do spolupráce GE s ČVUT v Praze vložil „návratnou podporu“ ve výši dvou miliard korun, dalšími penězi pak plánuje podpořit nový výrobní závod. Očekává totiž, že investice Američanů nakonec přinese víc, včetně subdodávek pro další české firmy, pracovní místa a ve výsledku i vyšší výběr daní. 

Spolupráce s GE zatím probíhá dobře. „Předali nám už mnoho svých znalostí a očekáváme, že se dostaneme k mnoha dalším tématům spolupráce,“ uzavírá Valášek. 

„Investice do našeho odvětví vítáme, i když by nešlo přímo o produkt, který bude vhodný pro naše letouny.“

Autor: 
ROMAN ŠITNER
Zdroj: 
Lidové noviny