Datum zveřejnění: 
19. 8. 2019

Po květnové, v pořadí druhé nehodě dronu přepravujícího laboratorní vzorky mezi nemocnicemi bylo ve Švýcarsku užívání těchto progresivních dopravních prostředků pozastaveno na dobu neurčitou. 

Experimentální podnik provozují společně Swiss Post a americký startup Matternet. Od ledna realizovali na 3 000 bezproblémových letů. Největší výhodou doručování drony oproti klasickému převozu po zemi je jejich rychlost a efektivita. 

Drony vyvinuté Matternetem mají klasickou čtyřmotorovou konfiguraci. Jsou ale poměrově větší než průměrné stroje – váží 10 kilo a dokážou doručit zásilku vážící až 2 kilogramy do vzdálenosti 10 kilometrů. Z bezpečnostních důvodů jsou opatřeny padákem, protože v případě jakékoli poruchy se okamžitě zastaví chod motorů a blikající, zvukově signalizující dron se začne snášet k zemi. 

Pořád je co zlepšovat 

Při lednové, první nehodě, způsobené poruchou GPS, dron bezproblémově přistál na Curyšském jezeře. Bylo to právě až druhé selhání stroje, které vedlo k dočasnému pozastavení celého projektu. Tentokrát (nejspíš s přispěním větru) se narušilo lanko od padáku. Výsledkem byl nekontrolovatelný pád do zalesněné části Curyšské univerzity. Nikdo naštěstí nebyl zraněn, ale pouhých 50 metrů od místa havárie si hrály děti. 

Swiss Post s Matternetem chtějí v započatém projektu i nadále pokračovat. Je třeba ale vyřešit řadu problémů převážně technického rázu. Swiss Post již předala startupu podněty k vylepšení jejich dronu. Mezi nimi najdeme např. tyto požadavky „lanka padáku budou vyztuženy kovovým výpletem; padák bude k dronu připoután ne jen jedním, ale dvěma lanky; pronikavý pískot, upozorňující lidi, že dron nouzově přistává, bude mnohem hlasitější“ 

10 a více let 

Nehody dronů lze vnímat také jako důsledek rostoucího zapojování těchto strojů do přepravního provozu. Nějakému komplexnějšímu vyhodnocení rizik a komplikací brání ještě nedostatečné množství sebraných dat. Proto jsme prozatím odkázáni především na odhady odborníků v této oblasti. 

Podle Martina Sasky z Elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze to bude trvat 10 i více let, než se v ČR začne s pravidelným doručování zásilek drony. „Technologie tady na to je, ale ještě není dostatečně zralá,“ tvrdí v rozhovoru pro web Českého rozhlasu Radiožurnál. I z tohoto důvodu zatím tuto formu logistiky neumožňuje legislativa.

Autor: 
Petr Pláteník
Zdroj: 
orobotice.cz