Datum zveřejnění: 
15. 8. 2019

S jedním hořícím motorem musel ve čtvrtek krátce po startu z letiště u Moskvy nouzově přistát ruský dopravní letoun s více než 234 lidmi na palubě. Díky bravurně zvládnutému přistání v kukuřičném poli jsou nyní v Rusku hrdinně oslavováni oba piloti. Stačila totiž jedna chyba a všichni mohli být mrtví. 

„Posádka jednala naprosto správně, udělali vše, co měli. Kdyby piloti udělali chybu, tak by bylo spoustu mrtvých, ne-li všichni.“ řekl iDNES.cz Ing. Ladislav Keller, bývalý kapitán Boeingu 737. Autor řady knih a odborných článků po ukončení kariéry pilota pracoval na Úřadu pro civilní letectví a v současné době přednáší na ČVUT v Praze. 

Ruská média pilota letounu Damira Jusupova označují za hrdinu a jeho výkon srovnávají s nouzovým přistáním amerického letadla na řece Hudson před deseti lety. 

Pilot letounu společnosti U.S. Airways tehdy západně od Manhattanu přistál na řece po srážce letadla s hejnem hus. I tehdy se incident obešel bez obětí na životech. Celý příběh byl dokonce zfilmován hollywoodskými filmaři a skutečného pilota Sullenbergera na plátně ztvárnil slavný Tom Hanks. 

Srovnání se slavnou událostí se nebrání ani Keller. „Přistání na vodu a pole se dá v několika ohledech srovnat, ale přistání na vodu je bezpečnější. Voda pohltí spoustu kinetické energie a při dosednutí na vodu chrání letadlo před destrukcí. V Rusku piloti přistávali do kukuřičného pole, a právě kukuřice náraz ztlumila, čímž skvěle využili podmínky terénu,“ chválí ruské piloty. 

„Nouzové přistání není otázka štěstí, pilot zkrátka nesmí udělat chybu. Štěstí je v pouze v tom, kde máte možnost přistát. Jestli jste zrovna nad osídlenou oblastí, nad mořem, nebo nad kukuřičným polem,“ tvrdí Keller. 

Nouzové přistání provedli ruští piloti bez vysunutí podvozku. „To, že přistáli bez podvozku, bylo naprosto podvozku bylo naprosto v pořádku. Kdykoliv letadlo přistává v terénu, tak musí přistávat bez podvozku. Přistání s vysunutým podvozkem by letadlo zničilo a rozdělilo na části. Takto zůstalo letadlo v celku a i když je pravděpodobně na odpis, nejsou tam vážně zranění,“ ocenil Keller. 

Ruská státní televize o dnešním nouzovém přistání informovala jako o „zázraku nad Ramenským“ s odkazem na jméno města Ramenskoje, poblíž něhož pilot přistál. Rackové, s jejichž hejnem se ruský letoun srazil, podle ruských médií vyřadili z provozu oba motory. Letecké nehody nejsou v Rusku neobvyklé 

V Rusku se podle serveru Aviaton Safety Network od roku 1945 stalo přes 300 fatálních leteckých havárií, při kterých zemřelo přes 7 tisíc lidí. Rusko je tak po Spojených státech druhým regionem s největším počtem fatálních leteckých katastrof. Letecký provoz je však v obou zemích neporovnatelný - zatímco ve USA se ročně prodá miliarda letenek, v Rusku je to „jen“ 75 milionů. 

Jedna z posledních nehod se stala v květnu tohoto roku , kdy do letadla nad moskevským letištěm uhodil blesk. Letadlo poté nemělo žádné spojení se zemí, a po nouzovém přistání na letišti Šeremetěvo začalo hořet. 

Mezi letecké tragédie, které ve světě nejvíc rezonovaly, patří případy Smolensk a Jaroslavl. První oplakali Poláci, druhý Češi. Při pádu polského vládního speciálu Tupolevu TU154u ruského Smolenska zahynulo v dubnu 2010 téměř sto lidí včetně tehdejšího prezidenta Lecha Kaczynského a jeho manželky. 

V září 2011 se na chvíli zastavil hokejový svět. Během pádu letadla s týmem KHL Lokomotiv Jaroslavl zahynulo 44 lidí, mezi nimi i tři čeští hokejoví reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Vyšetřování nehody trvalo víc než tři roky.

Autor: 
Jiří Novák
Zdroj: 
iDNES.cz