Datum zveřejnění: 
6. 8. 2019

Petrov nad Desnou – Řízenou destrukci mostu v Petrově nad Desnou naplánovalo Ředitelství silnic a dálnic na konec července. Současně přizvalo vědce z ČVUT v Praze, aby při zátěžových zkouškách otestovali unikátní technologii. Konstrukce, která byla podle odborníků v havarijním stavu a hrozilo její zřícení, ale zvládla zátěžovou zkoušku na výbornou – unesla 455 tun. To je daleko víc, než výpočty předpokládaly. 

„Musím říct, že mě to překvapilo. Vůbec jsem nečekal, že by most takové zatížení unesl,“ přiznal Tomáš Rotter ze stavební fakulty ČVUT v Praze. 

Technici na mostě pracovali už od začátku letošního dubna, kdy k němu připojili systém dlouhodobého monitoringu. Destrukční test spočíval v zatížení stavby obrovskými pytli s kamením. Ani poté, co jeřáb položil poslední zátěž, se ale most k zemi nezřítil. 

„Pokus o demolici mostu nám kromě překvapení přinesl i řadu důležitých dat, která budeme moci využít jinde,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. 

Kde udělali inženýři chybu?
Fakt, že oproti výpočtům unesl most několikanásobnou váhu, zaskočil nejen samotné konstruktéry, ale i řadu svědků, kteří demoličnímu testu přihlíželi. 

„Přes most kvůli údajně havarijnímu stavu nemohla jezdit auta s váhou přes třináct tun. Teď je jasné, že se po něm klidně mohly prohánět tanky, a nic by se nestalo,“ řekl Týdnu na severu Arnošt Suchý, který se na zatěžkávací zkoušku mostu přijel podívat až ze Zábřeha. 

Vysoká pevnost mostní konstrukce mohla být podle techniků způsobená použitím kvalitní oceli, kterou měli konstruktéři v roce 1906 k dispozici. Demontované části petrovského mostu mají v budoucnu tvořit součást expozice Muzea silnic v nedalekých Vikýřovicích.
 

Autor: 
Jaroslav Kropáč
Zdroj: 
svetchytre.cz