Datum zveřejnění: 
6. 8. 2019

Petrov nad Desnou – Dílo z továrny slavného podnikatelského rodu Kleinů po více než sto letech existence posloužilo vědě. Most přes řeku Desnou na rozhraní Petrova a Rapotína podrobili ve středu 31. července experti z Českého vysokého učení technického v Praze spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic unikátnímu vědeckému experimentu. 

UNIKÁTNÍ PATENT 

„Tento most byl v havarijním stavu. Využili jsme toho, že je určený k demolici, a zkoušíme na něm zátěžové modely. Na tomto mostě byla navíc použita technologie k zesílení nosné konstrukce. Je to patent, který nikde na světě nebyl použitý. Nyní zkoušíme, co konstrukce unese a jak se na ní projeví dodatečné zesílení,“ popsal mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Vědečtí experti na mostě pracovali více než čtvrt roku. 

V souvislosti s experimentem na konstrukci nainstalovali přes sto měřicích míst. Získají velké množství dat, které budou zpracovávat několik měsíců. 

„Průhyb se měří několika metodami. Jednak jsou na panelech umístěné snímače, měří se geodeticky, pak pomocí tohoto zařízení, které sleduje bílé terče na mostě,“ ukazoval Tomáš Rotter, docent na fakultě stavební ČVUT v Praze. 

„Taková totální řízená destrukce je zcela unikání. V České republice se provádí poprvé,“ dodal Tomáš Rotter. 

Když byla na mostě zátěž o hmotnosti 370 tun, kterou tvořily betonové panely a velké pytle se štěrkem, konstrukce se prohnula o třicet milimetrů. Do večera na konstrukci, kde byla v poslední době z bezpečnostních důvodů omezena tonáž vozidel na patnáct tun, naskládaly jeřáby neuvěřitelných 450 tun zátěže. Most přitom stále odolával. 

JEŠTĚ LETOS NOVÝ 

Výzkum není samoúčelný: „Takových mostů máme v České republice desítky, možná stovky. Výsledky, které tu získáme, dokážeme uplatnit při hodnocení mostů, které stojí,“ dodal Tomáš Rotter.

Autor: 
PETR KRŇÁVEK
Zdroj: 
Moravský sever - týdeník