Datum zveřejnění: 
5. 8. 2019

Ačkoliv armáda chce koupit jen dvanáct bojových vrtulníků, české firmy mohou počítat s tím, že i relativně malá státní zakázka jim otevře dveře do prostředí velkých zbrojařů. „Firma Bell nás oslovila dopředu s tím, že bychom si měli zařídit jejich certifikaci,“ říká Jakub Gabriel, výkonný ředitel rodinné firmy Ray Service, která na Moravě vyrábí kabely a další techniku do letadel či jiných strojů a na spolupráci s velkými světovými značkami je zvyklá. 

„Neznamená to, že bychom od nich nějakou zakázku okamžitě dostali, ale že o nás budou vědět a o jejich zakázky se můžeme ucházet,“ řekl Gabriel. 

České ministerstvo obrany nyní zvažuje dvě nabídky, které výrobci z USA podávají prostřednictvím americké vlády (viz box). Každé zapojení české firmy má svoji váhu. „Jedním z prioritních požadavků u zakázky na pořízení vrtulníků pro českou armádu je také průmyslová spolupráce,“ připomněla mluvčí ministerstva Jana Zechmeisterová. 

12 miliard korun má česká armáda připraveno na nákup nových vrtulníků. 

Plán spolupráce s českými firmami představil minulý týden Bell. Vedle zmíněné firmy Ray Service počítá třeba s Aerem Vodochody a dalšími ze čtyřiadvaceti členů Svazu českého leteckého průmyslu. 

Základem pro spolupráci obou uchazečů, Bellu i výrobce strojů Black Hawk, firmy Lockheed Martin, je ovšem zapojení státní opravárenské firmy LOM Praha. „Jsme připraveni spolupracovat s kýmkoliv za předpokladu, že spolupráce bude ekonomicky vzájemně výhodná,“ zdůraznila výkonná ředitelka Svazu českého leteckého průmyslu Alice Undusová. 

Česká armáda chce nakoupit 12 víceúčelových bojových vrtulníků. Má na ně vyčleněno zhruba dvanáct miliard korun, nákup se má uskutečnit formou mezivládní dohody. Na stole jsou v současnosti dvě americké nabídky, předschválené Kongresem, které nyní posuzují čeští experti.

Plánem Bellu, který už má v Praze servisní středisko pro Evropu, je také vytvořit podmínky pro to, aby jeho vojenské vrtulníky v případě, že budou vybrány, měly v Česku kompletní servisní podporu po celou dobu své životnosti. „Součástí by bylo i přenesení technologií do Česka,“ zdůraznil Steve Mathias, viceprezident Bellu pro globální vojenské prodeje. 

Lockheed Martin v porovnání s Bellem vystupuje při propagaci svých strojů v Česku mnohem pasivněji. Jak vyplývá z vyjádření společnosti pro HN, stroje Black Hawk považuje firma za natolik známé, že jejich přínos pro českou armádu je „nezpochybnitelný“. 

Ke konkrétním podmínkám českého tendru, který chce kabinet Andreje Babiše uzavřít co nejdřív, se ve společnosti Lockheed Martin nechtěli vyjádřit.

Aero Vodochody v minulosti vyrábělo kokpity pro Black Hawky, které se montují i v sousedním Polsku. „Lockheed Martin a Sikorsky mají dlouhou tradici spolupráce přímo s dodavateli a průmyslem v regionu,“ uvedla firma Lockheed Martin bez dalších detailů. 

Oproti tomu Bellu jde v Česku ještě o další byznys. Firma je součástí koncernu Textron, pro který zdejší pobočka další americké firmy GE vyvíjí nový motor ve spolupráci s ČVUT v Praze. Šéf této pobočky Milan Šlapák zdůraznil, že více peněz i možností mohou české firmy najít obecně spíš v dalším servisu letadel a vrtulníků než přímo ve výrobě součástí.

Autor: 
Martin Ehl
Zdroj: 
iHNed.cz