Datum zveřejnění: 
5. 8. 2019

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor 

České hlavní železniční tratě se za poslední roky obalily do betonových protihlukových stěn. Je jich už kolem 240 km. Na některých úsecích dokonce víc než otevřené krajiny, a to komplikuje už i práci záchranářů. Správa železnic teď zkoumá, jak na výhrady reagovat. 

Jan BERÁNEK, redaktor 

Dávno to nejsou jen pražce a kolejnice. Typický koridor vypadá teď v Česku nějak takto. Z jedné, nebo i z obou stran kilometry betonu. Protihlukové stěny mají chránit obyvatele okolí, jenže na současnou podobu míří čím dál víc stížností. Poslední případ, asi měsíc starý. U Přelouče shořela lokomotiva. I kvůli tomu, že se k ní přes stěnu nemohli dostat hasiči. Kritika tu přitom zaznívá roky. 

Petr MOOS, tehdejší děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze 

Mě překvapuje, že na řadě tratí máme obydlí poměrně vzdálená od trati a stavíme protihlukové stěny. 

Jan BERÁNEK, redaktor 

Přidali se i hasiči. Stěnu zkoušel rozřezat, ale jejich běžná technika vůbec nestačila. Rozdíl v hluku před a přímo za stěnou je asi dvojnásobný, tedy 10 decibelů. Správa železnic tvrdí, že současné hlukové normy je zkrátka nutí stavět. 

Ivo JAURIS, odbor traťového hospodářství, SŽDC 

Musíme skutečně skloubit jednak přání místních obyvatel, jednak zákon, hlukové limity a potom vlastně materiály dostupné na trhu. 

Jan BERÁNEK, redaktor 

Za poslední roky zkoušeli železničáři hned několik šetrnějších variant, zatím ale zůstalo jen u pokusů. Teď je tu další novinka. Sklopná stěna. Normálně bude ve zvednuté poloze. Jakmile bude potřeba k trati, stačí na její sklopení pár desítek vteřin. Stěna je zkonstruovaná tak, aby povolení v případě nouze bylo co nejjednodušší. Stačí vlastně obyčejný, byť trochu větší klíč, v tomhle případě číslo 30. 

Jan BERÁNEK, stavební správa západ, SŽDC 

Je možnost tý sklopný stěny ji položit a tím tady vznikne plocha pro zásah integrovanýho hasičskýho systému. 

Jan BERÁNEK, redaktor 

Nedá se čekat, že by tahle konstrukce byla všude, ale i díky ní se aspoň zpomalilo tempo stavění klasických stěn. Na zhruba pětinu předchozích hodnot. Betonové stěny se nelíbí ani cestujícím, ani nám samotným, dodávají železničáři. Jan Beránek, Česká televize.

Zdroj: 
ČT 1 - Události