Datum zveřejnění: 
5. 8. 2019

Silnice mezi Uničovem a Šumperkem je neprůjezdná v Dolní Libině. 

„Není to jednoduché jako na každé stavbě. Místní si našli cestu vedlejšími uličkami, horší situace je pro firmy a velké podniky, které sídlí v uzavřeném úseku. Zatím jim stavbaři vychází vstříc, ale uvidíme, co přinese druhá etapa. Má se bagrovat podloží silnice, omezení možná bude ještě větší,“ řekl starosta Libiny Aleš Skála. 

Oficiální objízdná trasa vede přes Rýmařov a Sobotín. I na ní se minulý týden objevila uzavírka. 

Stavbaři musí na silnici první třídy na rozhranní Petrova a Rapotína za šedesát milionů korun nově postavit mosty přes Losinku a Desnou. Ty současné jsou v havarijním stavu. „V letošním roce se sdružení zhotovitelských firem zavázalo zprůjezdnit oba mosty s tím, že dokončovací práce, jako jsou například kamenné dlažby pod mostem, budou dokončeny v příštím roce,“ informoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Ze Šumperka na Rýmařov vede objízdná trasa kolem kostela v Rapotíně a školy v Petrově, opačným směrem kolem restaurace Peterka. Nad stávajícími mosty na objížďkách stavbaři vybudovali provizoria s vyšší nosností. Cesty, kudy objížďky vedou, jsou úzké. Silničáři je proto zjednosměrnili.

„Za den tu jezdí jedním směrem deset autobusů. Alespoň pro ně by mohli udělat výjimku,“ uvažuje muž, který bydlí v domě na křižovatce u petrovské školy. Potvrzuje také, že si místní obyvatelé s jednosměrkami příliš hlavu nelámou. „Já mám výjezd deset metrů v jednosměrce a také bych to měl objíždět. Je to tu anarchie. Jezdí tu aut a aut. Jsem zvědavý, co se bude dít, až začne škola,“ dodává. 

Staletý most Kleinů odolal neskutečné zátěži 

Dílo z továrny slavného podnikatelského rodu Kleinů po více než sto letech existence posloužilo vědě. Most přes řeku Desnou na rozhraní Petrova a Rapotína podrobili ve středu 31. července experti z Českého vysokého učení technického v Praze spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic unikátnímu vědeckému pokusu.

„Tento most byl v havarijním stavu. Využili jsme, že je určený k demolici, a zkoušíme na něm zátěžové modely. Na tomto mostě byla navíc použita technologie k zesílení nosné konstrukce. Je to patent, který na nikde na světě nebyl použitý. Nyní zkoušíme, co konstrukce unese a jak se na ní projeví dodatečné zesílení,“ popsal mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. 

Vědečtí experti na mostě pracovali více než čtvrt roku. V souvislosti s experimentem na konstrukci nainstalovali přes sto měřicích míst. Velké množství dat budou zpracovávat několik měsíců. 

„Průhyb se měří několika metodami. Jednak jsou na panelech umístěné snímače, měří se geodeticky, pak pomocí tohoto zařízení, které sleduje bílé terče na mostě,“ ukazoval Tomáš Rotter, docent na fakultě stavební ČVUT v Praze. „Taková totální řízená destrukce je zcela unikání. V České republice se provádí poprvé,“ dodal s tím že výzkum není samoúčelný: „Takových mostů máme v České republice desítky, možná stovky. Výsledky, které tu získáme, dokážeme uplatnit při hodnocení mostů, které stojí,“ vysvětlil závěreml Tomáš Rotter.

Autor: 
Jiří Kopáč
Zdroj: 
bruntalsky.denik.cz