Datum zveřejnění: 
4. 8. 2019

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka 

Podle techniků je tenhle most v Petrově nad Desnou ve špatném stavu. Přesto se ho nepovedlo zbourat. Vědci z ČVUT ho v týdnu v rámci zkoumání nadměrně zatížili a věřili, že ho zdemolují. Jenomže stavba oproti všem očekáváním odolala, a tak mají před sebou experti novou otázku, jak to? 

František HEJTMÁNEK, pamětník 

Říkám, když byla ta povodeň tady velká, tak tam v Rapotíně postavili nový most, který odešel, a tenhle to vydržel. 

Natálie FLAJŽÍKOVÁ, redaktorka 

Stejně jako na povodeň vzpomínají místní v Petrově nad Desnou i na mnoho dalších okamžiků, které ocelový most za svých 113 let vydržel. Třeba na průjezd tanků v roce 68. Poslední vzpomínkou mělo být řízené přetížení a následný kolaps. 

Martin ROTTER, Fakulta stavební ČVUT v Praze 

Povídali: Ten most musíme zbourat, kdybychom to nezbourali, tak prostě to by byla obrovská ostuda a nevím, jak bychom to vysvětlovali. 

Natálie FLAJŽÍKOVÁ, redaktorka 

Jenže ani 500 tun a rány betonovými panely nestačily. Most, u nějž byla značka 13 tun, odolal. 

Pavel RYJÁČEK, Fakulta stavební ČVUT v Praze 

Důvody, které vlastně vedly k tomu, že nedošlo úplně k tomu závěrečnému kolapsu, mohl být buď třeba trošku lepší materiál v té střední části, která byla nejvíce využitá, a zároveň, co se nám ukázalo, tak při zatěžování došlo víceméně k zablokování ložisek. 

Natálie FLAJŽÍKOVÁ, redaktorka 

Všechny pytle a panely jsou už z mostu odstraněny. V následujících týdnech pak technici most rozeberou. Most postavili bratři Kleinové v roce 1906.. V okolí mají i další stavby. Mezi jejich díla patří také doteď funkční Palackého most v Praze. Část mostu z Petrova nad Desnou bude součástí stálé expozice Muzea silnic ve Vikýřovicích. Ze současnosti a historie silničních mostů. Natálie Flajžíková, Česká televize.

Zdroj: 
ČT 1 - Události