Datum zveřejnění: 
29. 7. 2019

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka 

Nedaleko Mariánských Lázní se stalo jedno z největších železničních neštěstí v nákladní dopravě za posledních 30 let. Vykolejil tam vlak se 17 vagony. 12 jich skončilo mimo koleje. Na místě zasahovali hasiči, drážní inspektoři i policejní vyšetřovatelé. V podvečer dorazil také speciální vyprošťovací tank, který postupně uvolňuje zaklíněné vozy. V okamžiku nehody se u trati pohybovalo několik dělníků, kteří tam stavěli obchvat Mariánských Lázní. 

redaktor 

Kde jste pracoval vy? Tam jste byl? 

Marek BŘEČKA, dělník, Mariánské Lázně 

Tam je potom vidět i jak utíkám tady. 

redaktor 

Co tomu říkáte? 

Marek BŘEČKA, dělník, Mariánské Lázně 

No, dobrý. Štěstí. 

Antonín BRUŠTÍK, redaktor 

Na zpomalených záběrech natočených amatérem je vidět, jak Marek Břečka utíká na poslední chvíli od nehody. Stihl ještě včas varovat kolegy než začaly padat vagóny z náspu. 

osoba 

Tři, čtyři, pět vteřin maximálně. 

Antonín BRUŠTÍK, redaktor 

Na druhé straně náspu tou dobou procházela Jitka Sejkorová s manželem a vnukem. Hluk projíždějícího vlaku je vystrašil. Stovky tun železa se zastavily jen desítky metrů od nich. 

Jitka SEJKOROVÁ, svědkyně, Mariánské Lázně 

Tady jak dojel k tomu z těch nových kolejí na ty starý, tak začaly lítat kameny, úplně bílo, a začalo se to hroutit. 

Antonín BRUŠTÍK, redaktor 

Cisterny převážely stovky tun vápence. A právě příliš vysoká rychlost v kombinaci s těžkým nákladem můžou být příčinou toho, proč se vagóny rozkývaly a vykolejily. Podle ředitele ČD Cargo měl mít strojvůdce informace o tom, že místem se musí jet pomalu. 

Zdeněk ŠKVAŘIL, provozní ředitel, ČD Cargo 

To směřuje k tomu, že strojvedoucí nesprávně nebo nedostatečně asi nastudoval příslušnou dokumentaci a nepřizpůsobil jízdu. 

Radka PISTORIUSOVÁ, mluvčí, Správa železniční dopravní cesty 

Od 15. července je v tomto úseku trvale snížena rychlost na 30 kilometrů v hodině a samozřejmě tomu předcházelo i přenávěštění. 

Antonín BRUŠTÍK, redaktor 

Fotografie a videozáznamy z místa nehody teď budou vyhodnocovat inspektoři a policejní vyšetřovatelé. 

Martin DRÁPAL, Drážní inspekce 

Zjišťujeme, jaký je stav železničního svršku, jak se choval strojvůdce v době nehody a před nehodou, zdali dodržoval všechny předpisy, které měl. 

Jakub KOPŘIVA, policejní mluvčí, Karlovarský kraj 

Zahájili jsme trestní řízení pro podezření ze spáchání přečinu obecné ohrožení z nedbalosti. 

Antonín BRUŠTÍK, redaktor 

Škodu na vlaku odhadují znalci na 20 milionů korun. Dalších bezmála deset na trati. Jak hodně náraz železnici poškodil, budou muset zjistit specialisté. Teprve pak bude jasné, jak náročné bude celou trať opravit. Poškozené jsou i stovky metrů trolejí. Antonín Bruštík a redakce Česká televize. 

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka 

Teď nabídneme detailnější pohled na nehodu. Dělníci v úseku budují mimoúrovňovou křižovatku. Aby železničáři na trati nemuseli přerušit provoz dlouhodobě. Změnili původní táhlý oblouk do tvaru dvojitého písmene S. Takovou zatáčku ale podle dopravních expertů projede vlak bezpečně v maximálně 30 kilometrové rychlosti. 

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka 

Místo nehody z pohledu strojvůdce. 

Martin JACURA, vedoucí, Ústav dopravních systémů FD ČVUT v Praze 

Tři na sebe navazující protisměrné oblouky, které mezi sebou nemají žádný mezipřímý úsek a zároveň nejsou v převýšení, to jest lidově řečeno, nejsou klopené a není tam eliminovaná odstředivá síla. 

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka 

Druhým faktorem pak byla podle Martina Jacury rychlost, kterou tudy vlak projel. 

Martin JACURA, vedoucí, Ústav dopravních systémů FD ČVUT v Praze 

Vlak projíždí úsekem rychlostí odhadem 80 až 90 kilometrů v hodině. Pokud by vlak projížděl tou třicítkou, tak tady se stoprocentní jistotou, k žádné mimořádné události dojít nemohlo. 

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka 

Lokomotivy mají těžiště nízko, vagóny naložené vápencem už ale manévr nezvládly, jak ukazují zpomalené záběry. 

Martin JACURA, vedoucí, Ústav dopravních systémů FD ČVUT v Praze 

Ty naložené vagóny mají totiž těžiště výrazně výš, takže jsou k tomu nebezpečí překlopení výrazně náchylnější. Ztrácejí stabilitu. Tady vidíme pád druhého vozu, který s sebou s trhává první vůz soupravy a vykolejení dalších vozů. 

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka 

Chvíle nato se už přerušilo spojení mezi lokomotivami a soupravou včetně brzdového potrubí. Díky tomu vlak automaticky zastavil. Tereza Stárková, Česká televize. 

Zdroj: 
ČT 24 - Události