Datum zveřejnění: 
24. 7. 2019

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Ano, tak bavíme se o Boeingu, to je jenom společnost, ale pojďme si představit i ty další, o kterých je potřeba se bavit. Klíčoví výrobci pro komerční osobní leteckou dopravu. První dvě příčky, ty patřily vždy tradičně dvěma dominantním hráčům, to je jednak evropský Airbus a právě americký Boeing. Ta první jmenovaná firma, tak ta má za sebou rekordní rok, loni dodala zákazníkům celkem 800 nových letadel, konkurenční Boeing ji předběhl o 6 strojů nad rivalem zvítězil také v počtu nových objednávek, ale pozor, to je pořád ještě minulý rok. Kvůli přerušení dodávek Boeing podle posledních čísel o pozici světové jedničky přišel. Odbyt jeho strojů v prvním pololetí klesl o 37 procent na celkem 239 letadel a Airbus jich v první půlce tohoto roku dodal zákazníkům o 150 víc. Další výrobci potom následují se skutečně dramatickým odstupem. Kanadský Bomardier kupříkladu, ten loni dodal 35 letadel, přičemž poprvé za 5 let jeho hospodaření skončilo ziskem. S komerčními letouny ovšem Kanaďané končí, a to proto, že se hodlají do budoucna soustředit jednak na vlaky a jednak na menší soukromá letadla. Dosti podobný příběh, brazilský Embraer, ten loni dodal 90 letadel a jeho akcionáři v únoru schválili dohodu s Boeingem o prodeji 80procentního podílu v divizi civilních letadel, a to je nejziskovější část Embraeru. Potom Iljušin, Suchoj, Tupolev, to jsou někteří ruští výrobci, které od roku 2006 sdružuje společnost United Aircraft Corporation, předloni dodali na trh přes 30 letadel a teď na snímku za mnou můžeme vidět, můžeme říct možná legendární letoun Tu-154, který před 20 lety dopravil domů zlaté hokejisty z olympiády v Naganu. Pane Kováči, jak se to tak stane, že v jednom odvětví vznikne něco jako duopol, dvě velké firmy a ostatní jenom paběrkují?

Petr KOVÁČ, investiční bankéř, C Corporate Finance

Já bych si dovolil ještě doplnit, jak jste mluvil o Bombardieru, tak ve skutečnosti jednu divizi, která se právě snažila částečně konkurovat těm letadlům vyráběným Boeingem a Airbusem akvíroval Airbus, jo, takže tam dochází k další koncentraci vedle toho Embraeru, který, kde se teďko angažuje Boeing, tak Airbus také posílil tyhle ty a posílil tu pozici toho duopolu. Je to kvůli tomu, že to je supersofistikovaná technologie, bavíme se o tom, že jsou tam velké investice do vývoje těch letadel, to prostě není, není úplně triviální záležitost, kterou může nějaký lokální výrobce udělat, a přestože je dlouhodobá tradice původně v Sovětském svazu, nyní v Rusku ve výrobě osobních dopravních letadel, tak se ukazuje, že ani ta tradice není dostatečně silná na to, aby se ta výroba udržela, jo. Je to určitě o speciálním know-how, ale nejenom o něm, protože ve skutečnosti Superjet, letoun, který vyrábí se právě v Rusku, naráží na to, ne, že je tak nespolehlivý nebo nebezpečný, to vůbec ne, ale nemá dostatečně vybudovanou síť servisních základen tak, aby ty opravy, které jsou prostě nutné, byl schopen dělat tak rychle, aby pro ty aerolinky byl efektivním strojem.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Takže jinými slovy, zatím žádný nový vyzyvatel té velké /nesrozumitelné/.

Petr KOVÁČ, investiční bankéř, C Corporate Finance

Naopak, naopak, já myslím, že uplynulých 12, 18 měsíců ukázalo prostě tou, tou koncentrací, že to je posílení pozice jak Boeingu, tak Airbusu akvírováném Embraeru a akvírováním Bombardieru.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Takže další vývoj v tom předhánění se na pozici číslo 1, jak bude vypadat? Zatím to vypadá plus minus lépe pro Airbus, jak dlouho to ještě může trvat?

Petr KOVÁČ, investiční bankéř, C Corporate Finance

To je okamžitá záležitost. Mimochodem podobnou záležitost jako v tuhle chvíli řeší Boeing, na tom Maxu, tak se objevila na některých typech Airbusů, ne s takovým, ne s takovým dopadem.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Dostaneme se k tomu ano, za malou chvíli.

Petr KOVÁČ, investiční bankéř, C Corporate Finance

Ale já si myslím, že to je prostě velice podobný, dva podobní hráči na tom trhu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Tak díky moc. Petr Kováč ze C Corporate Finance byl s námi a objasnil nám zejména také reakci trhu na to, co se děje kolem Boeingu. Díky moc. Mějte se hezky. Na shledanou.

Petr KOVÁČ, investiční bankéř, C Corporate Finance

Na shledanou.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Ale Ladislav Keller s námi stále ještě zůstává připraven odpovědět třeba na dotaz: "Do jaké míry ohrožuje Boeing konkurence z Evropy, to už jsme si tak trochu vyjasnili, ale teď z Číny nebo Ruska." Jak jsou bezpečná velká dopravní letadle právě z těchto dvou zemí?

Ladislav KELLER, kapitán Boeingu 737, letecký publicista, Ústav letecké dopravy, ČVUT v Praze

No, tak především v Rusku se velká dopravní letadla v podstatě nevyrábí, protože jejich největším typem byl typ Il-96, ten už je několik let mimo provoz.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

A ten Superjet, o kterém se také hodně hovořilo?

Ladislav KELLER, kapitán Boeingu 737, letecký publicista, Ústav letecké dopravy, ČVUT v Praze

A Superjet, to je letadlo pro krátké tratě do 100 lidí, to znamená, regionální doprava a tím v podstatě výčet končí. Jediný výrobce, který v současné době nějakým způsobem může zasáhnout do světového trhu, tak to jsou transportní letadla. To znamená, to je Il-76, který se vyrábí v té moderní verzi, výrazně modernizovaný stroj s novými motory, avionikou a tak dále a v současné době se začíná objevovat i Antonov, který znova se uvažuje o tom, že se obnoví výroba a An-124 Ruslanu a má i další typy, se kterými chce vstoupit na trh, ale to nejsou letadla pro osobní přepravu, ale jsou to letadla nákladní.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

A teď, co ti Číňané, Comac C919, já se přiznám, že jsem si to musel najít, nejsem odborník na čínskou aerotechniku, ale přece jenom, co to má být za letadlo?

Ladislav KELLER, kapitán Boeingu 737, letecký publicista, Ústav letecké dopravy, ČVUT v Praze

Já taky ne. V každém případě Čína vlastně ve všech oblastech té techniky prostě výrazným způsobem  postupuje vpřed, takže jsou tam i nové typy letadel. Oni donedávna ještě buď letadla nakupovali, anebo letadla vyráběli v licencích. Zejména tedy v ruských, v současné době už se ta licence vyrábí i 320 a v současné době se začínají objevovat nové typy letadel, které si oni sami vyvinuli a s tím samozřejmě budou chtít vstoupit na ten světový trh.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor

Tak to uvidíme, jak se to bude dařit, vzpomeňme třeba mobilní telefony, jak tam se Číňanům raketově podařilo odstartovat, ale tak to ukážou asi příští roky.       

Zdroj: 
ČT 24