Datum zveřejnění: 
17. 7. 2019

Výzkumníci mapují škodliviny v ovzduší kolem garáží i logistických terminálů. 

Čistý vzduch stojí Prahu stamiliony. 

Prašná překladiště, skladiště, logistické areály i patrové garáže. To jsou podle ekologů jedny z největších zdrojů škodlivých látek v ovzduší, jaké lze v metropoli nalézt. Ateliér ekologických modelů (ATEM) proto přednedávnem začal analyzovat emise na větších parkovištích v metropoli. 

„Plošné zdroje prašnosti, jako jsou velká parkoviště nebo překladiště kamionů, dosud nikdo z hlediska emisí nesledoval,“ říká Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky, jež zhruba dvoumilionový projekt platí. 

Do konce tohoto roku chtějí odborníci z ATEM připravit podklady, které následně pomohou úřadům smogovou situaci řešit. Magistrát totiž jen minulý měsíc na zdravější ovzduší vyčlenil částku dvě stě milionů korun. Mezi měřená velká parkoviště zařadili výzkumníci veškerá pražská parkovací stání a garáže od padesáti míst. Sledovanými objekty jsou také větší logistické terminály, skladové areály a prašné provozy s intenzivnější dopravou. Svou roli sehrává také čistota povrchu, a především doba stání – takzvaná obrátkovost. „Například stání u administrativních budov mívají obrátkovost nízkou, neboť zaměstnanci ráno přijedou a večer zase odjedou. U obchodů je naopak obrátkovost intenzivnější,“ dodává Jan Karel z firmy ATEM. 

Výsledky měření se sice zatím zpracovávají, již nyní je však podle ATEM jasné, že budou některá velká parkoviště paradoxně méně významná než ta menší. Ta totiž bývají v metropoli často špatně udržovaná a střídá se tu mnohdy ještě více aut. 

V autech umřete dřív

Odborníci z ČVUT v Praze provedli před dvěma měsíci průzkum, při kterém porovnávali množství škodlivin při cestě autem, pěšky a MHD.

Ze speciálního měření, jež se uskutečnilo na trase Kačerov – Karlovo náměstí, vyplynulo, že cesta MHD může být až dvakrát příznivější pro zdraví než cesta autem. 

V metru naměřili odborníci největší koncentrace škodlivin ve stanicích pod magistrálou (například ve stanici Vyšehrad).

Autor: 
FILIP JAROŠEVSKÝ
Zdroj: 
Metro