Datum zveřejnění: 
17. 7. 2019

Tomáš ŠPONAR, moderátor

Do Paříže přivážejí turisty a tedy i jejich peníze, přesto je chce tamní radnice z města vykázat. Autobusy podle ní vypouštějí do ovzduší nadměrné množství zplodin a komplikují už tak problematickou dopravu i parkování. Zůstat by proto měli za hranicemi centra města a turisté pokračovat až k památkám hromadnou dopravou nebo pěšky.

Katarína SEDLÁČKOVÁ, redaktorka

Ikonická Eifelova věž, majestátní Champ Elyseé s Vítězným obloukem a honosný Louvre. Vše během jediného dne a v pohodlí klimatizovaného autobusu, zážitek, za kterým míří do Paříže miliony turistů teď chce město změnit. Autobusy budou muset od památek pryč.

Jean-Francois MARTINS, pařížský radní pro turistický ruch

Aby zaparkovali před památkou, nechali puštěný motor, tak aby pro lidi, co zůstali uvnitř, fungovala klimatizace, nechali turisty prohlédnout si památku, vrátit se a pak zase nastoupit do autobusu přímo před památkou, to prostě není možné.

Katarína SEDLÁČKOVÁ, redaktorka

Autobusy, ať už ty vyhlídkové nebo cestovních agentur, vypouští zplodiny, brzdí dopravu a komplikují parkování, radnice chce rozšířit parkoviště mimo centrum města a přimět turisty nasednout na městskou hromadnou dopravu, komfortu se ale mnozí nebudou chtít vzdát.

Ann MAXWELLOVÁ, americká turistka

Cesta autobusem nám umožnila snadno si prohlédnout památky, protože my to tady vůbec neznáme. Až na to, že doprava je tady neskutečná.

Katarína SEDLÁČKOVÁ, redaktorka

Cestou ke zlepšení jsou podle radnice organizované procházky se sluchátky nebo projížďky na elektrickém kole nebo koloběžce s průvodcem.

Jean-Francois MARTINS, pařížský radní pro turistický ruch

Turismus, stejně jako ostatní obory v Paříži, čelí ekologickým požadavkům. A my to podporujeme.

Katarína SEDLÁČKOVÁ, redaktorka

Ovšem taky jen v mezích, když počet koloběžek v ulicích dosáhl 20 tisíc od 12 různých firem, rozhodlo se město zakročit, zakázalo jejich parkování na chodnících a operátory, kvůli množícím se nehodám, požádalo o snížení maximální rychlosti. Nejnavštěvovanější země světa stopu turistů jen tak nevymaže. Do Paříže loni přijelo rekordních 50 milionů lidí a ať už pak zvolili koloběžku nebo autobus, chaotickou dopravu tím ještě víc zkomplikovaly. Katarína Sedláčková, Česká televize.

Tomáš ŠPONAR, moderátor

A problém, problém, který nemá jenom Paříž, ale spousta evropských i světových metropolí, problém s dopravou. Proto je tu s námi Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického, dobrý večer.

Zdeněk LOKAJ, odborník na dopravní systémy, ČVUT

Dobrý večer.

Tomáš ŠPONAR, moderátor

Zdeňku, zdá se, že ten gordický uzel, který vždy byl v Paříži svázán nebo zauzlován velice pevně, to je tedy problém s dopravou, takže ten se ještě utahuje po těch nájezdech turistů, které jsou čím dál větší, čím dál masivnější, teď jsme tedy slyšeli o tom novém chystaném opatření zakázat vjezd autokarů do centra přímo k památkám, které samozřejmě ty turisty zajímají nejvíc. Vyřeší to něco, odlehčí to dopravě?

Zdeněk LOKAJ, odborník na dopravní systémy, ČVUT

Je to první krok, protože samozřejmě s dopravou má problém většina velkých metropolí, kde je nějaké historické centrum a samozřejmě cílem těchto metropolí je omezit vjezd individuální automobilové dopravy, případně nějakých takových autobusů a preferovat právě městkou hromadnou dopravu, která je ekologičtější, je kapacitnější a vlastně vyhovuje tomu historickému centru, které není absolutně připraveno na to, že by tam byly takto vysoké dopravní intenzity, případně, že by tam parkovaly vozidla.

Tomáš ŠPONAR, moderátor

Ono na tohle to opatření ale musí být, předpokládám, připravena právě ta městská hromadná doprava.

Zdeněk LOKAJ, odborník na dopravní systémy, ČVUT

To je jedna věc, nejdříve musí být připravena městská hromadná doprava, to znamená, že musí být čistá, motivující pro cestující, aby měli důvod tuto městskou hromadnou dopravu využívat, paradoxně není tak velkým motivátorem nízká cena, ale spíše dostupnost, protože cestující samozřejmě chce, pokud někde nechá své vozidlo na okraji Paříže, nebo Prahy nebo velké metropole, tak chce mít tu městskou hromadnou dopravu v nějaké dochozí vzdálenosti tak, aby ho to co nejméně obtěžovalo.

Tomáš ŠPONAR, moderátor

Takže mluvíme o komplexním řešení. Může být jeho součástí i to, co jsme v reportáži slyšeli, tedy nějaká možnost individuální dopravy, tady to byly ty zmiňované koloběžky, nebo zeptám se jinak. Tyhle ty věci, zhoršují nebo zlepšují transport ve městech?

Zdeněk LOKAJ, odborník na dopravní systémy, ČVUT

Ono už to bylo v té reportáži zmíněno, právě protože ve chvíli, kdy ty koloběžky přesáhnou nějakou únosnou míru, tak spíše tu dopravní obslužnost komplikují, můžeme se na to podívat v Praze, kdy v podstatě soužití chodců na chodnících a někdy nezodpovědných cestujících na koloběžkách způsobuje možná větší problémy, než kdyby tam takovéhle koloběžky vůbec nebyly. To znamená, ta doprava se musí řešit komplexně, ano, nevyhýbám se nějakým nápadům na alternativní dopravní prostředky, ale musíme to řešit s mírou a musíme to řešit s ohledem na chodce a další účastníky dopravního provozu.

Tomáš ŠPONAR, moderátor

Teď když se podíváme do trošku vzdálenější budoucnosti a možná si i zaspekulujeme, na Horizontu jsou věci, které mají co do činění i v doopravě, co do činění s umělou inteligencí, s autonomním řízením a tak dále, tyhle ty novinky, vyřeší něco v těch přetížených centrech měst?

Zdeněk LOKAJ, odborník na dopravní systémy, ČVUT

Určitě ano, ale tady se bavíme o horizontu 10, 15, možná 20 let. Samozřejmě ve chvíli, kdy budete mít autonomní vozidlo, tak toto vozidlo může vzít vícero pasažérů, můžeme se bavit o nějakých způsobech sdílení kapacit, změní se v podstatě doprava od vlastnění vozidla k využívání služby a další a další věci, které moderní technologie budou těm cestujícím umožňovat.

Tomáš ŠPONAR, moderátor

Uzavírá v Horizontu Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického, děkujeme a přejeme hezký večer.

Zdeněk LOKAJ, odborník na dopravní systémy, ČVUT

Děkuji a hezký večer.
 

Zdroj: 
ČT 24