Datum zveřejnění: 
11. 7. 2019

Zákon zakazuje plakáty u dálnic už od roku 2017. Za krajnicemi jich však zůstávají stále stovky.

U českých dálnic je pořád ještě asi čtyři sta nelegálních billboardů, které měly už dávno zmizet. Další nepovolené poutače odvádějí pozornost řidičů u silnic první třídy.

Třeba na začátku dálnice D10 před Prahou ve směru od Liberce jsou hned dva reklamní poutače za sebou, dva metry od vozovky. Oba stojí na železných nohách a ty na masivních betonových podstavcích. Když při nehodě auto vyletí ze silnice, může se pár okamžiků sunout či kutálet po poli a zpomalit. Když má smůlu na billboard, hned narazí do tvrdé překážky.

Druhý problém je, že billboardy odvádějí pozornost řidičů.

Proto chce se zbývajícími nelegálními billboardy skoncovat i nový ministr Vladimír Kremlík. Slíbil to nedávno poslancům při interpelacích. "U zbývajících reklamních zařízení ministerstvo dopravy pokračuje ve zkoumání, zda jsou provozována v souladu se zákonem," uvedl ministr ve Sněmovně.

Antibillboardový zákon začal platit v září 2017 za ministra Dana Ťoka a zakázal velkoplošnou reklamu u dálnic do vzdálenosti 250 metrů a u silnic 1. třídy do vzdálenosti 50 metrů.

Vlastníci billboardů se ale jen tak nedali a řidiči si určitě pamatují na jejich kampaň s českými vlajkami na místě reklamy. S legendou, že nelze jen tak odstranit státní symbol, billboardy "přežívaly" u silnic další měsíce.

Z na první pohled jednoduché věci – zrušení reklamních stojanů – se tak stal spor, který se táhne už dva roky.

Ministerstvo dopravy má nelegální nosiče reklamy zmapované. Původně jich bylo u dálnic tři tisíce a většinu se jich už podařilo odstranit. Postup je ale velmi náročný. U každého billboardu musí stát jednotlivě posoudit, jestli porušuje zákon. V Německu a dalších západních zemích billboardy u dálnic skoro nejsou, Česko bylo v tomto směru vždycky trochu raritou. Jenže na jiných nebezpečných místech mohou billboardy pořád "beztrestně" zůstat, třeba na čtyřproudých silnicích ve městech. Někde je bilboard za svodidly a tolik nevadí, jinde představuje překážku.

"Slepí" řidiči

Novinkou posledních let se také staly billboardy, které jsou vlastně obřím monitorem a promítají video. Takže pozornost řidiče zaměstnají déle.

Před rokem dělal Luboš Nouzovský z Dopravní fakulty ČVUT studii, která ukázala konkrétních 400 nejrizikovějších billboardů v Česku. Billboardy s videem označil za zvlášť rizikové, přestože je zákon nijak neomezuje, pokud nejsou u dálnic.

"Zatímco plakátů u dálnic opravdu zjevně ubývá, tak těch aktivních s videem v Praze spíš přibývá," konstatoval Nouzovský.

Odborníci z ČVUT už dělali v roce 2011 pokus, podle kterého upoutá billboard pozornost řidiče na 0,4 sekundy, a pokud je tam hezká modelka, tak i déle.

Za sekundu ujede řidič při rychlosti 130 kilometrů v hodině 36 metrů. Takže kolem billboardu jede několik desítek metrů "poslepu".

Provozovatel velkoplošných plakátů – firma BigBoard – naproti tomu trvá na jiných číslech: že se "reklamnímu zařízení" šofér věnuje jen 0,297 sekundy, za které moc velkou vzdálenost neurazí.

Svérázně k zákazu přistoupila firma Karlovarské minerální vody, která měla po polích kolem dálnic rozesetých 20 obrovských orlic jako reklamu na mattonku. Výtvarníci je přemalovávají a jako umělecká díla mohou na místě zůstat.         

 

Autor: 
Jakub Pokorný
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes