Datum zveřejnění: 
10. 7. 2019

V Hradci Králové byla 25. června představena nová zkušebna pro turbovrtulové motory, která se může stát důležitým prvkem v další budoucnosti leteckého průmyslu a jeho vývojových aktivit v ČR.

Jeden z hangárů na bývalém vojenském letišti v Hradci Králové byl přestavěn na moderní testovací centrum se špičkovou technikou. Výrobce leteckých motorů GE Aviation Czech zde ve spolupráci s ČVUT Praha vybudoval zkušebnu leteckých motorů, která je podle vyjádření zástupce GE Aviation aktuálně vůbec nejmodernějším zařízením svého druhu na světě. Od ostatních se liší např. tím, že motor je testován v horizontální poloze, což umožňuje simulovat i reálné proudění vzduchu na křídle letadla. Zkušebna bude využívat všechny nástroje Průmyslu 4.0, jako je IoT, digitální dvojče, big data v cloudu, hluboké učení, umělá inteligence apod.

Digitální magie

Jak uvedl prezident GE pro ČR & SK Milan Šlapák, předání firemního know-how české univerzitě, aby se mohla podílet na vývoji motoru, je unikátní záležitost a ČVUT je první, komu je společnost svěřila. Výsledkem této spolupráce bude digitální dvojče motoru, o němž budou shromažďována velká množství dat. "Za půl roku tu naměříme 30 terabytů dat," řekl děkan Fakulty strojírenské Michael Valášek. V hradecké zkušebně budou probíhat zejména experimenty s novým turbovrtulovým motorem GEAC ATP Catalyst spočívající především v měření vlastností motoru a jeho opotřebení, aby bylo možné podle stáří motoru upravovat jeho simulační model, který je základem individuálního monitorovacího systému s prediktivní údržbou.

Ten porovnává chování reálného motoru se simulací, odpovídající jeho stáří. Motor na testovací stolici je v chodu 5–10 hodin týdně, přičemž po každém testu, detailně monitorovaném stovkami senzorů, se kontroluje opotřebení součástek. Na základě zjištěných hodnot se upravuje simulační model motoru tak, aby se daly předvídat možné závady.

Hradecké testovací centrum je už druhé v ČR. První funguje od loňského roku při pražském sídle GEAC a další dvě obdobná zařízení by měla přibýt.

Pro ČVUT má spolupráce s GE Aviation kromě přístupu k nejmodernějším technologiím a poznatkům ještě jeden nezanedbatelný efekt: Vzbudila zájem o obor. Od roku 2016, kdy spolupráce české školy a americké firmy začala, se zdvojnásobil počet zájemců o studium.

V rámci studia se studenti zapojí i do testování leteckých motorů. Škola však stále nemá dořešené problémy s financováním těchto projektů, které vyjdou celkem na 2 miliardy Kč a budou zřejmě řešeny pomocí státního úvěru.

Americké motory s českým rodokmenem V rámci budování globální centrály v ČR dokončila GE přesun klíčových prvků programu Catalyst v hodnotě přesahující 400 mil. USD v oblasti vývoje a výroby do Prahy. "Nyní máme v Čechách kompletní tým vrcholového vedení nově vzniklé globální centrály GE Aviation Turboprops,” říká Milan Šlapák. Turbovrtulová centrála v Praze, která je technologickou a výrobní základnou nového motoru, je jedinou pobočkou GE Aviation, jež vyvíjí, vyrábí, certifikuje a exportuje mimo USA, a GE Catalyst se stal stěžejním milníkem jejího dalšího rozvoje.

Motor má za sebou už přes 1000 testovacích hodin a na zkušebnách dosáhl navržený maximální výkon, maximální otáčky vrtule (ve všech pozicích jejího nastavení) a při testování výkonu v nadmořské výšce úspěšně prokázal výkonové parametry až do hodnoty 12 500 m. Nyní přechází do fáze testování systému FADEC, tj. digitálního řízení motoru a vrtule. Tato technologie umožňuje ovládat letadlo pouze jednou pákou namísto tří (je běžná u proudových letadel, ale u turbovrtulových nebyla zatím použita).

GE Catalyst tak představuje po více než 30 letech motor ve své třídě se zcela novým designem. Obsahuje 79 nových technologií a je také vůbec první pohonnou jednotkou určenou k hromadné výrobě.

Třetina komponentů je vyrobena technologií 3D tisku, což umožnilo nahradit více než 800 samostatných dílů vyráběných konvenčním způsobem pouhými 12 tištěnými. Navíc se tím výrazně urychlil vývoj – u motoru Catalyst trval pouhé dva roky. V historii GE Aviation jde o rekord, protože obvykle trvá vývoj motoru až do fáze provozuschopného produktu dvakrát déle, může ale zabrat i 10 let.

GE Aviation bude motory Catalyst, s nimiž chce prorazit na světových trzích, vyrábět rovněž v Česku. K tomu by měla vzniknout za 1,6 mld. korun nová továrna v Středočeském kraji.         

Autor: 
Hana Bolinová
Zdroj: 
TECH MAGAZÍN