Datum zveřejnění: 
30. 6. 2019

Čeští studenti z pražského ČVUT, kteří se věnují vývoji součástí aut, která řídí sama, slaví obrovské úspěchy v zahraničí. Jejich algoritmy teď ověřují velké automobilky v Japonsku.

Experti z ČVUT na zdokonalování systému autonomního řízení pracují už 16 let. Teď se jejich poznatky testují v Japonsku. Auto je schopné rozeznat nejen jasné překážky, ale také ty nepředvídatelné.

"Například poletující taška a vy nevíte, jestli se tomu máte vyhnout," vysvětlil profesor ČVUT Jiří Matas.

Auta se samořídícími prvky už na silnicích běžně jezdí. Dokážou sama udržet vzdálenost za před nimi jedoucími vozy, sama brzdí nebo se drží v pruhu. Už brzy ale budou auta schopná jezdit kdekoli zcela bez zásahu řidiče.

"V zásadě, počítač rozhoduje rychleji než člověk, zatím ne spolehlivěji, ale postupem času se to zlepšuje," vysvětlil hlavní výhody autonomních systémů Matas.

Navržené algoritmy studenti testují na vlastním zmenšeném modelu. "Kamera kouká na terén, analyzuje data a na základě toho budou reagovat řídící algoritmy," popsal systém student ČVUT Michal Bahník.

Samotný přechod od klasických k autonomním autům bude podle odborníků trvat 15 až 20 let. Zatím se autonomní auta testují na speciálních polygonech.

"Kdybyste ho viděli na silnici, tak nezapadá, má velký radar a čidla," zmínil produktový manažer Toyoty Václav Zikmund, jak se testovací vozy liší od těch normálních.

Za pár let si pro vás ale třeba vaše auto samo přijede. "Může parkovat doma, skončí koncert, on pro mě přijede. Sníží se tak problém s parkováním," zmínil Matas další z výhod samořiditelných vozů. Cena testovacího auta prý vyjde zhruba na trojnásobek ceny luxusního vozu.

 

Zdroj: 
tnbiz.cz