Datum zveřejnění: 
30. 6. 2019

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor

97 a půl tisíce lidí starších 80 let má v Česku platný řidičský průkaz. Od 65 je možné za volant usednout jen s potvrzením od lékaře. Pro ty, kdo tak budou činit i bez něj, teď Ministerstvo dopravy chystá přísnější tresty.

Břetislav GROSMUT, řidič

Tři čtvrtě na tři.

instruktor

Ano, a točíme do toho překřížení rukou, jo? Ono to vyjde, takže nemusíte moc přehmatávat.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka

Doladit poslední detaily a pak už Břetislav Grosmut vyráží na cvičný okruh.

instruktor

Mezi kuželky. Plná brzda – teď a držet.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka

Ve svých 78 jezdí denně, hlavně na nákupy a k lékaři.

Břetislav GROSMUT, řidič

Proto jsem přišel, abych se zdokonalil hlavně v těch manévrech, když to je ten smyk, mít sešlápnutou spojku, aby z tý zatáčky člověk mohl vyjet. To jsem dříve nedělal.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka

V projektu Jedu s dobou už druhým rokem pilují svoje schopnosti tisíce seniorů.

Břetislav GROSMUT, řidič

Někdo není schopnej /nesrozumitelné/ v 60 a mně bude za 2 roky 80, jo?? A někdo může mít 80 a ještě je schopnej /nesrozumitelné/.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka

S tím souhlasí i lékaři. Právě oni posuzují, jestli senior může za volant usednout.

Michal BÁBÍČEK, místopředseda, Sdružení praktických lékařů

Platnost teda posudku ve vašem případě končí tedy za 3 měsíce, takže za 3 měsíce se znovu uvidíme.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka

První prohlídku musí řidiči absolvovat v 65, další v 68 a potom už každé 2 roky. S sebou musí vozit tohle potvrzení. Za jízdu bez něj teď chce ministerstvo zpřísnit tresty. Pokuta by se mohla vyšplhat až na 25 000 a zákaz řízení na rok a půl.

Lenka REZKOVÁ, mluvčí, Ministerstvo dopravy

Hlavním důvodem tohoto zpřísnění bylo to, aby senioři na tyto zákonem povinné prohlídky nezapomínali.

řidič

K přísnému lékaři chodím, k přísnému. Chce ode mě brýle, abych nosil.

Tereza STÁRKOVÁ, redaktorka

Michal Bábíček často využívá i další podmínky pro jízdu svých pacientů.

Michal BÁBÍČEK, místopředseda, Sdružení praktických lékařů

Seniora můžeme pustit na silnici například pouze ve dne, nebo pouze do 50 km od jeho bydliště, nebo mu zakážeme jízdu po dálnici.

Petr BOUCHNER, vedoucí, Ústav dopravních prostředků ČVUT v Praze

Pohotovost a reakce je pomalejší. Vždycky je vlastně trošičku užší ten záběr toho pohledu, čili oni třeba, když se podívají doleva, tak zase daleko hůř vnímají to, co je vepředu.

Michal BÁBÍČEK, místopředseda, Sdružení praktických lékařů

Podle studie ČVUT, které se senioři zúčastnili na těchto simulátorech, ale dokáží své limity kompenzovat. Třeba tím, že se drží bezpečný odstup. Redakce a Tereza Stárková, Česká televize.       

Zdroj: 
ČT 1