Datum zveřejnění: 
30. 6. 2019

Kristina KLOUBKOVÁ, moderátorka

Čeští studenti slaví ve světě obrovské úspěchy na poli vývoje aut, která se řídí sama. Výzkumníci z pražského ČVUT se věnují vývoji součástí takových vozů už dlouho a teď se výsledky jejich snažení dostávají přímo do aut. Ovoce nese spolupráce zejména s velkými automobilkami v Japonsku.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Experti z ČVUT na zdokonalování systému autonomního řízení pracují už 16 let. Teď se jejich poznatky testují v Japonsku.

Michal NEORAL, student ČVUT

To, co tady více, je video, které je výstupem mého algoritmu.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Auto je schopné rozeznat nejen jasné překážky, ale také ty nepředvídatelné.

Jiří MATAS, vedoucí výzkumu autonomního řízení na ČVUT

Někde vám poletuje velká igelitová taška a vy nevíte, jestli se tomu máte nebo musíte vyhnout.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Auta se samořídícími prvky už na silnicích běžně jezdí. Dokážou sama udržet vzdálenost za před nimi jedoucími vozy, sama brzdí nebo se drží v pruhu.

řidič

Auto se mi drží samo. Vidíte? Vybere i zatáčku.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Už brzy ale budou auta schopná jezdit kdekoliv zcela bez zásahu řidiče.

Jiří MATAS, vedoucí výzkumu autonomního řízení na ČVUT

Počítač rozhoduje rychleji než člověk, zatím třeba ne spolehlivěji, ale postupem času se to zlepšuje.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Navržené algoritmy studenti testují na vlastním zmenšeném modelu.

Michal BAHNÍK, student ČVUT

Kamera kouká před auto, kouká na terén. Bude analyzovat ta obrazová data a na základě nich pak bude...budou reagovat řídící algoritmy.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Samotný přechod od klasických k autonomním autům bude podle odborníků trvat 15 až 20 let.

Jiří MATAS, vedoucí výzkumu autonomního řízení na ČVUT

Bude podle mě dlouhé období, kdy ta autonomní auta budou žít na silnicích s auty řízenými řidiči.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Zatím se autonomní auta testují na speciálních polygonech.

Václav ZIKMUND, produktový manažer Toyoty

Kdybyste to auto viděli na silnici, tak by tam asi úplně nezapadlo, protože je vybaveno velkým radarem a spoustou čidel.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Za pár let si pro vás ale třeba vaše auto přijede samo.

Jiří MATAS, vedoucí výzkumu autonomního řízení na ČVUT

Může třeba parkovat u mě doma. Nemám problém s parkováním. Skončí koncert a ono pro mě přijede.

Simona ŠIMKOVÁ, redaktorka

Cena testovacího auta prý vyjde zhruba na trojnásobek ceny luxusního vozu. Simona Šimková, televize Nova.       

Zdroj: 
NOVA