Datum zveřejnění: 
26. 6. 2019

Nejmodernější turbovrtulová zkušebna pro letadla na světě začala fungovat v areálu královéhradeckého letiště. Za jejím vznikem stojí především Fakulta strojní Českého vysokého učení technického v Praze, která spolupracovala s několika firmami.

Zkušebna leteckých motorů ČVUT je na hradeckém letišti v jednom z bývalých vojenských úlů, kde před mnoha lety byly stíhačky MIG 15. Teď je úl kompletně opravený, moderní a jsou v něm vytvořené podmínky pro testování.

Jeden z důvodů, v čem je zkušebna ojedinělá, upřesňuje děkan fakulty strojní ČVUT Michael Valášek.
„Její unikátnost tkví v tom, že proudění vzduchu je vodorovné. Odpovídá tomu, jako kdyby byl motor přímo na křídle letadla. Ve většině zkušeben to probíhá tak, že se vzduch odněkud nasává komínem a zase vyfukuje. Tady se to podařilo udělat vodorovně."

Studenti podle něj mají unikátní možnost, jak se dostat do první ligy výzkumu leteckého motoru.
„Málo univerzit na světě má vůbec nějaké experimentální zázemí srovnatelného typu. Studenti budou mít samozřejmě možnost vidět zkoušky, praktický běh leteckých motorů. Mohou se naučit nejen jejich konstrukci a vlastnosti, ale i měření motorů, takže to pro ně bude určitě úžasné."

Co přesně se bude v přestavěném úlu na hradeckém letišti testovat říká generální ředitel společnosti GE Aviation Czech Milan Šlapák.
„Budou se zde pro tento okamžik testovat turbovrtulové motory. Zkušebna je nakalibrovaná až do 2,5 tisíce koní na hřídeli. To znamená, že je to ohromná škála motorů, které se zde mohou testovat. Technologie neustále pokračují vpřed, přichází nové výrobní technologie, které nám pomáhají motory odlehčovat."

Nová zkušebna by neměla nijak omezovat lidi, kteří v okolí hradeckého letiště bydlí. Zjednodušeně řečeno proto, že zepředu i zezadu zkoušený motor od okolního světa odděluje šestimetrová speciální konstrukce.

„Tady je před námi i za námi speciální šestimetrový kovový labyrint, který je speciálně navržený na tlumení hluku. Je to impozantní věc. Dokonce venku není prakticky nic slyšet zevnitř," dodává děkan Fakulty strojní ČVUT Michael Valášek.

Během několika měsíců začne na hradeckém letišti fungovat ještě jedna podobná zkušebna. Dohromady stál jejich vznik zhruba 300 milionů korun, přibližně polovinu pokryly evropské dotace.

Autor: 
Ondřej Vaňura, Milan Baják
Zdroj: 
rozhlas.cz