Datum zveřejnění: 
18. 6. 2019

Gabriela LAŠKOVÁ, moderátorka

Největší obava je ale o silnice druhé a třetí třídy, po kterých budou kamiony placené úseky hlavních silnic objíždět. My jsme se proto zeptali experta ze stavební fakulty ČVUT Petra Mondscheina, zda jsou tyto komunikace na větší dopravní zátěž vůbec konstruovány a jestli ji zvládnou.

Petr MONDSCHEIN, expert, Stavební fakulta, ČVUT

Silnice druhé, respektive silnice třetí třídy rozhodně nemají konstrukci vozovky, skladbu konstrukčních vrstev tak, aby zvládly možnost objíždění těch tras. To znamená silnic první třídy nebo dálnic. Jsou to historicky dané silnice už jak z hlediska toho šířkového uspořádání, vůbec, řeknu, míjení dvou nákladních vozidel bude velice problematické, ty vozidla budou najíždět na okraje těch vozovek, na krajnice vozovek, které nejsou vůbec únosné, a samy ty konstrukce jsou velice subtilní, to znamená, že bude velice rychle docházet k poškozování vozovek a k vynakládání na vyšších nákladů na opravy těch vozovek.

redaktor

Já jsem se chtěl zeptat právě, jaký budou ty první vady a jak to budeme pociťovat vlastně my jako řidiči.

Petr MONDSCHEIN, expert, Stavební fakulta, ČVUT

Budou to různé olámané krajnice, deformace, velké množství trhlin, které se budou rozvíjet do výtluků, a ten stav sjízdnosti takových vozovek, které budou využívány tou nákladní dopravou, se bude velice rychle zhoršovat, a to zejména v zimním období.       

Zdroj: 
PRIMA Family