Datum zveřejnění: 
17. 6. 2019

Vladimír KROC, moderátor

Takzvaná nulová sazba mýta na vybraných silnicích první třídy zřejmě zavedena nebude. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka za ANO by se tak zpochybnil mýtný tendr. Ministerstvo uvedl na twitterovém účtu. Krajům, které nulovou sazbu žádali chce na úterní schůzce nabídnout jinou kompenzaci. Mýtný systém v Česku se v příštím roce rozšíří o 870 km silnic první třídy. Kraje z nich vybrali 600 km, na nichž si přáli takzvanou nulovou sazbu. Na základě dohody s předchozím ministrem dopravy Danem Ťokem. Naším hostem je odborník na aplikovanou informatiku v dopravě docent Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT, dobrý den.

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

Dobrý den.

Vladimír KROC, moderátor

Nakolik rozumíte dnešním slovům ministra Kremlíka?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

Tak vy jste zmínil. Pan ministr se obává zpochybnění tendru, protože ve chvíli, kdyby byly zavedeny nulové sazby na jedničkách tak, aby to pak mohlo být v některých případech interpretováno tak, že se vlastně změnily zadávací podmínky toho mýtného tendru, který je poměrně pod velkým drobnohledem.

Vladimír KROC, moderátor

Pokud se zástupci krajů a obcí obávají, že zpoplatněné úseky budou kamiony objíždět po krajských silnicích, neměly by alespoň částečný účinek právě výjimky ta takzvaná nulová sazba na vybraných komunikacích jakýsi od té původní dohody slibovali samosprávy?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

Tak my musíme rozlišovat tranzitní dopravu, ale musíme také do těchto služeb zahrnout i místní podnikatele, kteří zajišťují dopravní obslužnost, ať už to jsou pekaři, řezníci, rozvozci zboží, kteří právě budou umět objet zpoplatněné úseky. A budou více využívat silnice druhých a třetích tříd. A pakliže je nebudou využívat, pak to znamená, že tito podnikatelé zatíží právě výběr mýta na těchto úsecích, no a samozřejmě tito podnikatelé neudělají nic jiného, než že tyto zvýšené poplatky rozprostřou do ceny svých služeb a zboží.

Vladimír KROC, moderátor

No přece tedy, nebylo by logické, aby si samosprávy vybrali silnice, které by z toho systému byly vyňaty, aby právě tam menší města, obce i z toho důvodu, který jste popsal, anebo proto, aby nebyly zahlcovány kamennou dopravou?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

Tak ono už od začátku se vede debata, jestli vůbec silnice prvních tříd zpoplatňovat. Protože z ekonomického hlediska to nedává úplně smysl. Já jsem si vyjel čísla a v roce 2016 představovaly zpoplatněné silnice první třídy 16 % celkové délky zpoplatněných komunikací, ale výnos na těchto komunikacích byly na 4 % z celkového objemu. Ve chvíli, kdy na těchto úsecích nastavím nulovou sazbu, tak v podstatě já na tyto úseky musím doplácet, protože mám nějaké fixní náklady, které mě stojí každý kilometr, který musím zpoplatnit. Tím pádem ty náklady rozprostřou na celou zpoplatněnou síť, ale nemám proti tomu žádný výnos. To znamená, že já musím tyto úseky doplatit z úseků, které jsou výnosné, to znamená třeba dálnic.

Vladimír KROC, moderátor

Jaký finanční efekt může zavedením mýtného na těch silnicích prvních tříd. Přinesl má vůbec smysl, jak jste tu otázku vlastně už položil. Zpoplatňovat tyto silnice prvních tříd?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

No, to je právě ten problém. Právě, protože metodika výpočtu je jasně daná, u té mýtné sazby to znamená, že maximální sazba na silnici první třídy je významně nižší, než je možné tarifikovat dálnici. To znamená, že ty náklady v podstatě jsou pokryty tím výnosem. To znamená, že tyto silnice v podstatě nemusí v konečném důsledku vůbec generovat žádný výnos.

Vladimír KROC, moderátor

Středočeský radní pro dopravu František Petrtýl hnutí ANO si nemyslí, že by se tranzit po zavedení mýtného přesunul na silnice druhé a třetí třídy. Vy to vidíte, jinak?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

My bychom správně měly motivovat tranzitující řidiče, aby využívali dálniční síť. A to znamená akcelerovat její výstavbu v České republice a motivovat ty řidiče, aby využívali dálniční síť, ale právě po páteřních komunikacích. Pakliže nemáme dálniční síť dokončenou, tak logicky tito řidiči budou využívat silnice první třídy. Je otázkou, do jaké míry začnou využívat tito řidiči i nezpoplatněné úseky druhých a třetích tříd na úkor těch zpoplatněných jedniček, ale jak už jsme tady říkali bavíme se také o místních službách.

Vladimír KROC, moderátor

Co tedy myšleno, jaký další nástroj, jaká úprava by zmírnila ten případný dopravní tlak jemuž by mohly být vystaveny obce po zpoplatnění silnic první třídy?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

No v podstatě asi nezavádět zpoplatnění prvních tříd.

Vladimír KROC, moderátor

Nic jiného tady nevidíte?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

Myslím si, že to je i o akceleraci výstavby dopravní infrastruktury tak, abychom ten tranzit odváděli z měst a, abychom motivovali řidiče tranzitující Českou republikou, aby v podstatě neměli motivaci využívat jedničky, které jsou vystavěny nikde v oblasti měst.

Vladimír KROC, moderátor

Podle šéfa resortu dopravy by objíždění zpoplatněných silnic mělo zabránit dohled policie. Ministr také přislíbil krajům, že jim tuto změnu odchod od plánu nulového mýta, čímž tedy ustoupí, že bude kompenzovat. I pan Libereckého kraje Martin Půta si prý nedokáže představit jaké odpovídající kompenzace může ministr krajům nabídnout, vy ano?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

No ve chvíli, kdy ze silnice první třídy, když odečtete náklady na výběr v podstatě nemáte pak nulový, nebo máte nulový výnos tak ve chvíli, kdy chcete nějakým způsobem těm krajům kompenzovat třeba vyšší náklady na údržbu silnic druhé a třetí třídy, tak musíte ty peníze někde logicky vzít. A protože mýtný systém v České republice je vystavěn s cílem financování dopravní infrastruktury, tak musí ty peníze vzít z těch obou úseků, které jsou výnosné.

Vladimír KROC, moderátor

Podle předsedkyně Asociace krajů Jany Mračkové Vildumetzové z hnutí ANO budou chtít peníze na opravu okolních cest. Čili to by byla ta kompenzace ale zatím, jak říkáte není vlastně, kde brát?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

Je kde brát, ale pouze na úsecích, které jsou únosné, to znamená dálnice.

Vladimír KROC, moderátor

Takže by to mělo větší smysl. Co by to znamenalo pro, pokud by se ustoupilo vůbec od mýtného na silnicích prvních tříd. Znamenalo by to, že znovu by musel být tendr vypsán jinak, nově?

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

Nejsem právník, takže to asi úplně neposoudím. Každopádně my jsme se tady dostali do schizofrenní situace, kdy v podstatě stát si vybudoval mýtný systém, veškeré komponenty jsou jeho. A v podstatě najal si technického provozovatele a pak se rozhodl, že jsi vysoutěží v technologicky neutrálním tendru nového dodavatele a v podstatě musí vybudovat mýtný systém na úplně jiné technologii, ačkoliv tento současný systém ještě není na hranici své životnosti a v podstatě my nevyužijeme to co dneska máme nainstalováno na těch dálnicích a dáme to do garáže a tam to bude chátrat.

Vladimír KROC, moderátor

To byl Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT. Děkuju vám, na shledanou.

Zdeněk LOKAJ, odborník na aplikovanou informatiku v dopravě

Na shledanou.
 

Zdroj: 
Radiožurná