Datum zveřejnění: 
17. 6. 2019

Vozidla na elektřinu zažívají rozmach a reagují na to i české univerzity. Vyvíjejí nové technologie, například baterie nebo pohony do elektrických aut. Společně s tím, jak se mění automobilový průmysl, se také postupně mění i samotné osnovy technických vysokých škol. Objevují se nové obory, předměty či přednášky, které se zabývají čímkoliv, co může mít elektrický pohon.

Například Technická univerzita v Liberci (TUL) otevře v září nově akreditovaný bakalářský obor mechatronika. Předmět elektromobilita čeká studenty ve třetím ročníku. Fakulta strojní na té samé univerzitě zase připravuje nový magisterský program automobilové inženýrství. "Pokud bude jeho akreditace úspěšná, nastoupí do něj první studenti od podzimu roku 2020," říká mluvčí TUL Barbora Jónová.

Škola nyní chystá nové vybavení laboratoří a připravuje nové učební materiály. "Studenty budeme učit například to, jaké jsou současné technologie, jaké přínosy do budoucna může elektromobilita mít nebo kam vývoj technologií směřuje. Technický výklad se bude týkat elektrických pohonů, baterií, jejich dobíjení a veřejné dobíjecí infrastruktury," řekl Pavel Jandura z Ústavu mechatroniky a technické informatiky TUL, který je garantem předmětu elektromobilita.

Už nyní univerzita spolupracuje s českou firmou Combatra na vývoji malého městského elektromobilu, pracuje také na výbavě pro elektrokola. Studenti se však budou moci zapojit také třeba do vývoje elektrokočárku.

"Kočárek bude vybaven elektrickým pohonem a přiměřenou baterií. Kočárek může i s dítětem vážit desítky kil. My chceme, aby maminka tlačila maximálně pět deset kilo, a to i při jízdě do kopce," vysvětlil Jandura.

Elektromobilita je už také součástí výuky na Vysokém učení technickém (VUT) v Brně. "Je to oblast, která se rozvíjí bouřlivým způsobem, a my si uvědomujeme, že o absolventy v této oblasti bude v budoucnu určitě velký zájem, proto se jí už určitým způsobem věnuje každý obor na naší škole," říká proděkan VUT Jiří Háze.

Například Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií vynalezl novou lithium-sirnou baterii využitelnou v elektromobilech, ale i elektrokolech či mobilních telefonech. "Má vyšší kapacitu než dnes používané lithium-iontové baterie," říká Kazda. Díky jeho technologii by se hmotnost baterie, kterou dnes disponují vozy Tesla, snížila z 550 na 120 kilogramů. Při zachování současné hmotnosti by se podle Kazdy dojezdová vzdálenost elektromobilu mohla zvýšit na 1250 kilometrů. Jeho technologie by mohla být dostupná do deseti let, zpočátku se počítá s využitím například v dronech.

Pozadu nezůstává ani České vysoké učení technické v Praze (ČVUT). "Máme předmět, který se nazývá hybridní pohony. Součástí jsou i laboratorní cvičení, na kterých se studenti zabývají třeba měřením vlastností elektrických motorů, seznamují se se systémem řízení elektrických a hybridních vozidel," říká Vojtěch Klír z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT. Studenti například vyhodnocují okolnosti související s dojezdem elektrických automobilů.

"Zvykli jsme si ujet tisíc kilometrů najednou a neřešit doplnění paliva. Najednou máte mít vozidlo, které ujede pouze pár stovek kilometrů, a to v případě, že si nepustíte klimatizaci nebo topení. Když vozidlo vybijete, místo rychlého natankování nádrže čekáte několik hodin na nabití vozidla. To je pouze jeden z mnoha dalších problémových okruhů k řešení," říká Klír.         

Autor: 
Michaela Endrštová
Zdroj: 
Hospodářské noviny