Datum zveřejnění: 
3. 6. 2019

Téměř jistě v následujících letech, ale dost možná už příští rok začnou čerpací stanice v Česku nabízet lihem více naředěný Natural 95. Zavedení benzinu obsahujícího deset místo současných pěti procent biosložky, tedy lihu, připravují sami petrolejáři a nově má podporu i českého ministerstva zemědělství.

Jeho zástupci vydali nedávno společně s ministerstvy zemědělství Slovenska, Polska a Bulharska deklaraci, ve které označují zavedení benzinu nazývaného E10 za jednu z nejefektivnějších cest ke splnění závazné směrnice EU o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.

Řepka jako řešení

Ta obsahuje požadavek, aby v členských zemích dosáhl do roku 2030 podíl energie z obnovitelných zdrojů v dopravě 14 procent ze všech prodaných druhů pohonných hmot. Z toho až polovina může pocházet z dnes hojně kritizovaných biopaliv první generace, vyráběných z potravinářských plodin, jako je obilí, cukrová řepa nebo řepka olejka. Česko na tahle paliva, dodávaná u nás v největší míře koncernem Agrofert, nadále spoléhá. Nemá je totiž v nejbližší době čím nahradit.

"Právě biopaliva první generace jsou v současné době prakticky jediným reálně použitelným a široce dostupným obnovitelným zdrojem energie v dopravě," uvedl pro LN mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.

Deklarace podle něj podporuje i rozvoj ekologicky šetrných biopaliv druhé generace, která už dnes vyrábějí některé firmy například z dřevní štěpky nebo odpadu. Tato paliva však představují kvůli dražší a složitější výrobě zatím mizivý zlomek na trhu s biopalivy.

Biopaliva bez dotací

Stávající česká legislativa už umožňuje plné rozšíření benzinu s deseti procenty lihu. Ten bude, stejně jako současný E5, uváděn na trh bez jakékoliv finanční podpory. Je však nejen dražší, řádově o několik desetníků za litr, ale auto s tímto palivem má mírně vyšší spotřebu a může představovat i riziko pro motory vyrobené před rokem 2005.

Expert z pražské ČVUT, docent Michal Vojtíšek, odborník na emise spalovacích motorů, připomíná, že podíl lihu ve výši deset až patnáct procent zvládne bez problémů většina aut vyrobených v poslední dekádě. "Starší vozy, zejména z 20. století, a motory zahradní techniky, které mají karburátory, by ale bylo nutné seřídit. Jinak může dojít k opotřebování výfukových ventilů," uvedl Vojtíšek.

Stát už v roce 2015 výrazně snížil daňovou podporu i čistým biopalivům, jako je B100 (stoprocentní řepkový olej jako náhrada nafty pro nákladní vozy – pozn. red.) nebo E85 (benzin s 85 procenty lihu pro osobní auta). Tato paliva, která jsou dražší než klasická nafta a benzin, se tak stala bez dotací prakticky neprodejnými.

Dotace spotřební daně klesly mezi roky 2014 a 2018 z 2,2 miliardy korun na pouhých 41 milionů. Prodej biopaliv pro dopravu na českém trhu přesto roste. Petrolejáři je začali o to víc přimíchávat do benzinu a nafty. A to v nejvyšší míře, jakou dovolují normy.

Tlačí je k tomu starší, stále platná evropská směrnice, která požaduje, aby dodavatelé snížili v prodávaných palivech do konce příštího roku emise oxidu uhličitého o šest procent oproti stavu v roce 2010. Toho lze docílit pouze výrazným zvýšením podílu nízkoemisních biopaliv. Jinak dodavatelům hrozí vysoké pokuty v řádu desítek až stovek milionů korun.

Času je ale málo. K letošku se petrolejářům podařilo uhlíkové emise snížit jen o 3,5 procenta. V příštím roce musí ušetřit zbytek. "Jedním z řešení je, že benzin s deseti procenty biosložky přijde na trh už v příštím roce. A zřejmě by plně nahradil současný Natural 95," uvedl Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.         

Autor: 
MIROSLAV PETR
Zdroj: 
Lidové noviny